מה משמעות הציווי "לך לך" – פרשת לך לך – מדרש

"וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ" (בראשית יב, א)

 הרמב"ן על אתר מתייחס לשאלתנו:

"(א) ויאמר ה' אל אברם לך לך – להנאתך ולטובתך, ושם אעשך לגוי גדול, וכאן אי אתה זוכה לבנים, לשון רש"י.

ואין צורך, כי משפט הלשון כן, הגשם חלף הלך לו (שהש"ר ב יא), אלכה לי אל הגדולים (ירמיה ה ה), קומו ועברו לכם את נחל זרד (דברים ב יג), ורובם ככה. אבל רבותינו (יומא ג ב, עב ב) עשו מדרש במה שאמר הכתוב (דברים י א) ועשית לך ארון עץ, ועשה לך שתי חצוצרות כסף (במדבר י ב), בעבור שאין המלאכה שלו, והיה ראוי שיאמר כמו שאמר במשכן ואת המשכן תעשה (שמות כו א)". (רמב"ן בראשית יב, א).

אומר הרמב"ן שמצד עצמו אין הדבר דורש פירוש או לימוד, שכן זה דרך לשון הכתוב, שלעיתים כותב בצורה מליצית ואף שאין הכרח בצורת הביטוי נוטה הכתוב להשתמש בה. אנו נצעד בעקבות סוף דבריו "אבל רבותינו עשו מדרש.

כיצד פירשו חז"ל את כפילות המילה/ את הביטוי?

"ד"א (= דבר אחר) "לך לך" – אמר ר' לוי מהו לך לך, א"ל הקב"ה אתה עושה למאה שנה בן, שנאמר "לך לך", ל' שלשים, כ' עשרים, הרי חמשים, שתי פעמים לך לך הרי מאה.

ד"א לך לך, ר' יהושע בן לוי אמר טרוף לך חיותא בעולם הזה, אבל לעולם הבא שכרך מתוקן לך.

ד"א לך לך, ר' לוי בן חמא [אמר] אמר לו הקב"ה נסיון הראשון ונסיון האחרון איני מנסה אותך אלא ב"לך לך", "לך לך מארצך" (בראשית יב א), "ולך לך אל ארץ המוריה" (שם כב ב).

ד"א לך לך, אמר לו הקב"ה לך הייתי משחר, דאמר ר' יהושע בן קרחה אמר דוד "עמך נדבות ביום חילך וגו' טל ילדותך" (תהלים קי ג), אמר לו הקב"ה עמך הייתי ביום שזיינתה חיילותיך, מהו "טל ילדותך", אמר ר' אחא אמר ר' חנינא בן שלש שנים הכיר אברהם את בוראו, מנין שנאמר "עקב אשר שמע אברהם בקולי" (בראשית כו ה) עקב בגימטריא קע"ב, וכל ימיו של אברהם קע"ה, מכאן אתה למד שבן ג' שנים הכיר אברהם את בוראו, א"ל הקב"ה כל מעשים רעים שעשית באותן שלש שנים, אני עושה אותן כטל הזה, הוי טל ילדותך.

ד"א "לך לך" – בשבילך בראתי את העולם, אמר ר' תחליפא אמר הקב"ה בך הבטתי ובראתי את העולם, שנאמר "אלה תולדות השמים והארץ בהבראם" (בראשית ב ד), מהו "בהבראם" – באברהם בראם". (מדרש תנחומא (בובר) לך לך, ד)

דבריו של ר' לוי, בראש המדרש, הם למעשה דברי רש"י במקום, אותם הזכיר הרמב"ן. דהיינו, המילים "לך לך" מתפרשות כפשוטם ממש – לך בשבילך, שפה אתה לא זוכה לבנים אבל שם אתה כן זוכה. אמנם ר' לוי בדבריו אינו מדגיש את משמעות מקום המגורים ביחס ללידת הבן אלא יותר את משך הזמן עד הלידה. מאידך, אי אפשר ליטול לחלוטין את מימד המקום מדברי ר' לוי, שהרי אם כך מה משמעות הציווי "לך" בהקשר הזה?

ר' יהושע בן לוי, לעומת זאת, אינו מצמיד את שתי המילים יחד למהלך אחד, אלא מעמיד אותן אחת מול השניה. הקב"ה מצוה אותו ללכת אל דרך חדשה, אך באותן מילים גם מרמזו על המחיר והשכר שיש בדבר – בעולם הזה תהיה בבחינת "הולך", טרוד בעשיה ובנסיונות, בעולם הבא תקבל את "השייך לך", דהיינו שכר כל פעולתך בעולם הזה. נמצא שאף ששתי המילים מייצגות מהלך אחד של פעולה ושכרה, הרי שהן למעשה חלוקות זו מזו בתיאור אופי העתיד העומד לפניו.

ר' לוי בן חמא מתייחס לשתי מילים אלו כביטוי ייחודי הדורש להתייחס אליו כביטוי. אם תביט על צמד המילים כביטוי, תמצא שיש לו מקבילה אחת בלבד היוצרת פרשנות ייחודית למשמעותו של הביטוי. נסיון ראשון פותח ב"לך לך" ונסיון אחרון פותח ב"לך לך", משמע שיש קשר בין שני נסיונות אלו לכשעצמם, וצריך ליצור את ההשוואה והחילוק והמשמעות שביניהם, וגם להבין איך משפיעה משמעות זו של הראשון והאחרון על משמעות ואופי כל שאר שמונה הנסיונות.

ר' יהושע בן קרחה ור' אחא בשם ר' חנינא רואים ב"לך לך" צמד מילים המבטאות ציווי ואת הסיבה לו או המניע אותו. "לך לך" במשמעות של "לך, כי לך ציפיתי". מבחינה מסויימת באה המילה השניה לרמוז לאותו עבר עלום בחיי אברהם, שעליו מכסה הכתוב.

ואם ראינו במילים אלו רמיזה על העבר, מוצא ר' תחליפא בצירוף המילים "לך לך" ציווי ורמיזה על העתיד. אמנם המילה השניה מבארת אירוע בעבר, כשבראתי את העולם בראתי אותו בשבילך, אבל זו חזרה לעבר כדי לקבל מבט על העתיד הרחוק. בשבילך בראתי את העולם כי בדרך אותה תתווה, ילכו בניך אחריך ומתוך כך ילך העולם וישתלם ולצורך כך עליך גם לבצע את מהלך ההליכה אל הארץ אשר אראך. בפרשנותו מצליח ר' תחליפא להטמיע במילה אחת קצרה, "לך", את סיכום העבר ואת תמצית העתיד ומצביע על המהלך אליו נשלח אברהם, אברהם אבינו.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: