"לך לך אל הארץ" – לפרשת לך לך

ודין הוא שנתמה מדוע שולח הקב"ה את אברהם מאור כשדים, ארם נהרים או חרן אל ארץ כנען. שהרי נתחלק העולם לשלושת בני נח – שם קיבל את הקשת הפוריה של אזור נהרות הפרת והחידקל ובניו מפתחים את אזור ארם, שהוא באותו זמן אזור העולם הנאור והמתקדם, שם מצויה פיסגת האינטלגנציה והחכמה, מרכז החברה העולמית ואזור הסחר הכלכלי המפותח ביותר. יפת מקבל את אירופה של היום וחם, שהוא הפחות שבאחים, מורחק דרומה ובנו כנען, שהוא הפחות שבבני חם, מקבל את מיתחם כנען כולל חלק מלבנון של היום.

הקב"ה בוחר באברהם כשליח לביסוס דרך ה' והפצתה וראשון לעם שישמור ויישם את אותה דרך. אם כך: א. מדוע מוציא הקב"ה את אברהם, המצוי כבר בתוככי נחלת שם ובמרכז האליטה העולמית, ממקומו אל מקום אחר? וכי מקום מושבו של אברהם לא היה המתאים מכל להפיץ דווקא בו את הרעיון הכל כך מורכב ומסובך של א-ל אחד? אם היה מישהו מסוגל לקלוט את הרעיון, להפנים אותו ולהזדהות איתו זה רק במקום בו מצוי מרכז החכמה העולמי, אז למה דווקא בשעה זו נשלח אברהם למקום אחר?               ב. שאלה נוספת היא: נגיד שיש סיבה משמעותית לשלוח את אברהם ממקומו, וכי לא מצאו מקום מוצלח ומתאים יותר מאשר ארץ כנען, המקום הכי פחות ונחות שיש? הרי את "מעשה ארץ כנען" אנו מכירים מתיאור התורה בסוף פרשת אחרי מות, האם זה המקום המתאים להתחיל בו את מסע הפרסום לדבר ה'? דווקא מפה תצא הבשורה? האם לא היתה מתאימה פה ההלכה שאין אומרים דברי תורה במקומות המטונפים?

ואולי לא במקרה הלך נמרוד, מבני חם, ויצא ממקומו למלוך בארץ שנער על בני שם ומקבילו אברהם, מבני שם, הלך מארצו להיות נשיא א-להים דווקא בארץ חם וכנען. ייתכן שכלפי חוץ ארץ בני שם הייתה מרכז העולם הנאור, אך מלכותו של נמרוד מעידה שבפנימיותה כבר חלחל משבר עמוק והכוחות העצומים הופנו לכיוונים הסוטים מדרך הישר. אולי הסמליות הברורה של אפשרות זו היא זיהויו של מלכיצדק מלך שלם ע"י חז"ל עם דמות שם בן נח ואת הישיבה שהקים עם עבר, בה למד יעקב 14 שנה בטרם צאתו אל חרן. ואולי בפשט המדרש נשתקע בבית מדרשם של שם ועבר כדי להכין עצמו למקם אליו הוא הולך, ארץ שם, מפי בעלי הדבר בעצמם. מנגד ייתכן שאברהם המגיע לסולמה של צור ורואה אנשים הזורעים בשעת זריעה וקוצרים בשעת קצירה ואומר "לו יהי חלקי עמהם", מזהה פוטנציאל הטמון בפשוטים שבפשוטים שקיים אצלם ואינו קיים אצל בכירי החכמים. בניגוד למרכז החכמה המנסה להתחכם לטבעו של עולם ומנסה לבנות לו מגדל וראשו בשמים לשם עשיית שם ולמען לא יפוצו מעדיף אברהם את המחוברים לאמת הטבעית והפשוטה, שחייהם בעלי חיוניות רבה ובעלי קישור לכל סביבתם ומתחך כך זורמים עם מנהגו של עולם וזורעים כשצריך וקוצרים כשמתאים. אז נכון שדרכם זקוקה לזיכוך, צרוף וסיגסוג מכל התועבות אליהם נשאבו עם חיוניותם הטבעית, אך היסוד הבריא של חיים וחיות קיים אצלם ואיתו אפשר לבנות עולמות שלמים, בעוד שהחכמה המתחכמת לחיים סופה להיות חכמת סרק וליבול מאליה.

זהו כוחם של פשוטי העם על פני החכמים. יש בהם בפשוטים טבעיות, פשטות, חיוניות, עצמה ויכולות אותם מאבדים החכמים, ולמעשה נפרדים מהם במודע מוחלט, בכדי לזכות בחכמה מתוך עדינות נפש, מורכבות המחשבה ומופשטות של מושגים. כך זוכים הם בחכמה אך מאבדים תום ונאיביות, שהם מצרכים יקרים מפז. משום כך לא יכול העולם להתקיים רק עם חכמים, חייבת האנושות את אותם אנשים פשוטים שישאלו את שחכם לא מעיז לשאול, יעלו אפשרויות לא מקובלות ויענו תשובות עם חן שלחכמים כבר אין.

אין בכך למעט את ערכם המוחלט של החכמים והחכמה אלא להדגיש את היסוד המוכרח של הפשטות עימו חייב להתחיל כל רעיון גדול. עולם חדש לא בונים עם אנשי חכמה ואינטלקטואליה, בונים אותו אנשים פשוטים עם שאיפות גדולות ודרישות קטנות. על בסיס הפשוט יבא המורכב ולא להיפך.

את קיצורי הדרך ואת הנסיונות עם מובחרי האנושות מיצה ריבונו של עולם בפרשיות בראשית ונח, השליחות מוטלת על אברהם בשלב בו הוחלט שצריך להתחיל הכל מהרובד הבסיסי ביותר, בצורה איטית ומובנית, עם אנשים רבים שלכל אחד יהיה חלק מועט מאד בתהליך הגדול. מתחילה עבודה שורשית ואותה אי אפשר להתחיל ממגדל השן הגבוה אלא הערוגות הנחרשות בעומק לזרעים ההולכים להיזרע בעיתם ובזמנם. גאולה לעולם כולו צריכה להתחיל מהנקודה הרדודה ביותר ולהקיף גם את האנשים הקשים ביותר ורק אז יש סיכוי שכל האנושות תשתתף באותה חווית גאולה עתידה.

ואולי בזכות עשרה יוחסין שעלו עם עזרא מבבל הצליח לצמוח בית מקדש. מי יודע, אולי אם הייתה עולה איתו האליטה החברתית, הדתית והאקדמית של אותה שעה, אולי גם זה לא היה. סימן לגאולה אמיתית שהיא מתחילה מלמטה והרואה מפעל גדול המתחיל מלמעלה, יחשוש למפעל ולעצמו.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: