"שובו" לצד "ואשובה" – הפטרת שבת "שובה" / פרשת האזינו

"בשעה שברא הקב"ה את העולם נתאוה שיהא לו דירה בתחתונים כמו שיש בעליונים" (תנחומא נשא טז). והוא שיהו עושים ציוויו ומאמרו, כדרך העליונים ה"עושים באימה רצון קונם". אולם, אין התחתונים כעליונים וכיוון שעבר אדם הראשון על שנצטווה ואכל מעץ הדעת טוב ורע, מיד נתרחשו במקביל שני תהליכים: הרחיק הקב"ה את האדם מלפניו וגירשו מגן עדן ו"מיד סלק הקב"ה שכינתו לרקיע הראשון" (שם). וכך הלאה, כשחטאו בני האדם הרחיקם מעליו, מיציאת קין לארץ נוד ועד גלות ישראל מאדמתם, והרחיק עצמו מהם, "עמד קין והרג להבל מיד סלק שכינתו לרקיע שני" עד שנתעלה לרקיע השביעי.

שכך הוא הדין בעליונים, שאין החוטא יכול לעמוד לפני בוראו וראוי הוא לשלם בשלימות על חטאו, וכך: "שאלו לנבואה: חוטא מהו עונשו? אמרה להן "הנפש החוטאת היא תמות" (ירושלמי מכות פ"ב). ועל כך מתריעים ספרי הנבואה והנביאים כולם, ובכללם הושע, שנבואה מספרו היא חלק מהפטרתנו (הושע יד, ב – י, יואל ב, טו – כז, והספרדים: מיכה ז, יח – כ). מרכזו, ליבו ועיקרו של ספר הושע (פרקים ג – יג) מדבר בפשעי ישראל, בעונש הראוי להם על חטאיהם ובהתרחקות ה' מעליהם: "כִּי רִיב לה' עִם יוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ כִּי אֵין אֱמֶת וְאֵין חֶסֶד וְאֵין דַּעַת אֱ-לֹהִים בָּאָרֶץ: אָלֹה וְכַחֵשׁ וְרָצֹחַ וְגָנֹב וְנָאֹף פָּרָצוּ וְדָמִים בְּדָמִים נָגָעוּ: עַל כֵּן תֶּאֱבַל הָאָרֶץ וְאֻמְלַל כָּל יוֹשֵׁב בָּהּ… כִּי אָנֹכִי כַשַּׁחַל לְאֶפְרַיִם וְכַכְּפִיר לְבֵית יְהוּדָה אֲנִי אֲנִי אֶטְרֹף וְאֵלֵךְ אֶשָּׂא וְאֵין מַצִּיל: אֵלֵךְ אָשׁוּבָה אֶל מְקוֹמִי עַד אֲשֶׁר יֶאְשְׁמוּ וּבִקְשׁוּ פָנָי בַּצַּר לָהֶם יְשַׁחֲרֻנְנִי" )הושע ד, א – ג ; ה, יד – טו). וכך היא דרך התשובה, שהקב"ה "ימתין" במקומו עד שבצר להם הם יחפשו אחריו: "לְכוּ וְנָשׁוּבָה אֶל ה' כִּי הוּא טָרָף וְיִרְפָּאֵנוּ יַךְ וְיַחְבְּשֵׁנוּ… וְנֵדְעָה נִרְדְּפָה לָדַעַת אֶת ה'" (ו, א-ג). כאמור, זהו הדין, זוהי דרך הנבואה וזהו ליבו ועיקרו של ספר הושע.

אך מעטפת הספר, הפתיחה (פרקים א – ב) והסיום (פרק יד. והוא הפטרתנו), דרך אחרת עימה. בראש השנה אנחנו מבקשים רחמי אב על בנים, והושע מדבר על קשרי בעל ואשה. ולא לחנם, כיוון שהגדרת יחסי ה' וישראל כך ולא רק כמצווה ומצווים, מעמידה את המצב באור הרבה יותר מורכב ודו-ערכי, בעל מתח וכח משיכה לכיוונים נוגדים. לדוגמא, בפרק א' מאשים הקב"ה את ישראל בבגידה, בהיותם כאשת זנונים נואפת ומענישם: "וְהִשְׁבַּתִּי מַמְלְכוּת בֵּית יִשְׂרָאֵל… וְשָׁבַרְתִּי אֶת קֶשֶׁת יִשְׂרָאֵל… כִּי לֹא אוֹסִיף עוֹד אֲרַחֵם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל" (א, ד-ו). והגרוע ביותר: "כִּי אַתֶּם לֹא עַמִּי וְאָנֹכִי לֹא אֶהְיֶה לָכֶם" (שם, ט). אך לפחות באותה עוצמה, ללא כל הסבר והגיון, מופיעה תפנית חדה בהמשך: "לָכֵן הִנֵּה אָנֹכִי מְפַתֶּיהָ וְהֹלַכְתִּיהָ הַמִּדְבָּר וְדִבַּרְתִּי עַל לִבָּהּ: וְנָתַתִּי לָהּ אֶת כְּרָמֶיהָ מִשָּׁם וְאֶת עֵמֶק עָכוֹר לְפֶתַח תִּקְוָה… וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי לְעוֹלָם וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי… וְרִחַמְתִּי אֶת לֹא רֻחָמָה וְאָמַרְתִּי לְלֹא  עַמִּי עַמִּי אַתָּה וְהוּא יֹאמַר אֱ-לֹהָי" (ב, טז-כה). פה, הקב"ה לא יושב ומחכה, גם לא שומר ומצפה מתי כבר יגיע היום, אלא בלהט יוזם הוא מפתה ומוליך, מדבר ונותן, מארש ואומר. בקשר אב ובנים/ בעל ואשה הרצונות והכוחות נעים כעין החשמל ברצוא ושוב.

כך גם צידה השני של מעטפת ספר הושע, הנבואה המסיימת והיא הפטרתנו. אין פה רק: "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱ-לֹהֶיךָ" אלא בחינת "שובו אלי, ואשובה אליכם". שובו אלי – לא רק בגלל ש"בַּצַּר לָהֶם יְשַׁחֲרֻנְנִי", אלא מתוך הכרה בטעויות בהן כשלו: "אַשּׁוּר לֹא יוֹשִׁיעֵנוּ עַל סוּס לֹא נִרְכָּב וְלֹא נֹאמַר עוֹד אֱלֹהֵינוּ לְמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ אֲשֶׁר בְּךָ יְרֻחַם יָתוֹם" (יד, ד). ואשובה אליכם – כי מעשיכם אינם רק זדון לב וקשיות עורף אלא גם צורך ומשובה שנרפאים ומתבגרים: "אֶרְפָּא מְשׁוּבָתָם אֹהֲבֵם נְדָבָה כִּי שָׁב אַפִּי מִמֶּנּוּ" (יד, ה).

נתאווה הקב"ה שתהא לו דירה בתחתונים. אך לא שיהא דין של מטה כדין של מעלה, שהרי לתחתונים יש משובה וצורך לרפואה, אלא שאף שבחטאם הם מתרחקים ממנו והוא מהם, יש מועד לתשובה ואנשי תשובה ובכך הם שבים אליו והוא אליהם: "עמדו שבעה צדיקים והורידוה לארץ, זכה אברהם הורידה משביעי לששי, עמד יצחק והורידה מששי לחמישי… עמד משה והורידה לארץ" (שהש"ר ה) ועל כך נאמר: "בָּאתִי לְגַנִּי אֲחֹתִי כַלָּה".

שנה טובה ותשובה שלימה

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: