"אנכי עומד בין ה' וביניכם" – הפטרה לפרשת וירא

הכנסת האורחים והלידה הניסית הם בפשטות הרקע להפטרה (מלכים ב ד, א – א – לז), אך אנו נבקש למקד את הקשר דווקא בכתוב "ואברהם עודנו עומד לפני ה'".

ספר מלכים פותח בהשראת השכינה במקומה הקבוע ובהתייצבות המלוכה והעם בארצם. הספר מסתיים בהסתלקות השכינה מהארץ ובגלות העם לבבל. מהלך הספר מלווה את התהליך שבין הפתיחה לסיום ולמעשה את עוצמת הקשר בין ה' וישראל. החלוקה בין מלכים א' לב', בו מתרחש המעבר מאליהו לאלישע אף מבטאת מעבר משלב לשלב בתהליך. בעיון להפטרת פנחס נגענו במעבר זה מבעד למפגש שבין אליהו ואלישע. הפעם נבקש לדבר בו מזווית ערכית אחרת ובאמצעות לימוד על דרך ההשוואה, בין ניסי אליהו לניסי אלישע.

במלכים א יח (ח – כד) הולך אליהו צרפתה בדבר ה' ומתמקם בבית אשה אלמנה שאין בביתה "כִּי אִם מְלֹא כַף קֶמַח בַּכַּד וּמְעַט שֶׁמֶן בַצַּפָּחַת" (מל"א יז, יב). לאליהו נוכחות בולטת ובזכותה/בגללה מושפע הבית לטב ולמוטב. בראשונה "וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֵלִיָּהוּ אַל תִּירְאִי בֹּאִי עֲשִׂי כִדְבָרֵךְ אַךְ עֲשִׂי לִי מִשָּׁם עֻגָה קְטַנָּה בָרִאשֹׁנָה וְהוֹצֵאת לִי. וְלָךְ וְלִבְנֵךְ תַּעֲשִׂי בָּאַחֲרֹנָה: כִּי כֹה אָמַר ה' אֱ-לֹהֵי יִשְׂרָאֵל כַּד הַקֶּמַח לֹא תִכְלָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא תֶחְסָר עַד יוֹם תֵּת ה' גֶּשֶׁם עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" (יז, יג-יד). הקפדתו לקבל ראשון קשורה, ככל הנראה, להמשך הברכה באוכל כל זמן שהותו שם. מאידך, באחרונה חלה בן האשה עד מוות והיא יודעת להגדיר את הסיבה לכך במדויק: " וַתֹּאמֶר אֶל אֵלִיָּהוּ מַה לִּי וָלָךְ אִישׁ הָאֱ-לֹהִים בָּאתָ אֵלַי לְהַזְכִּיר אֶת עֲוֹנִי וּלְהָמִית אֶת בְּנִי" (יז, יח). מכוחו של אליהו באו גם המכה, אם הרעב ואם המוות, וגם הישועה, אורך חיי האוכל ואורך חיי הילד.

על רקע נתונים אלו נעיין במתרחש עם אלישע בהפטרתנו. בשני המקרים המכות אינן תוצאת השפעתו הרוחנית. בעל כרחו הן באו, וגרוע מזאת, בעל כרחו הן התגלגלו לפתחו והוא לא יכול לחמוק מהן. בראשונה: "וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל אֱלִישָׁע לֵאמֹר עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת וְאַתָּה יָדַעְתָּ כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת ה' וְהַנֹּשֶׁה בָּא לָקַחַת אֶת שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ לַעֲבָדִים". אלישע לא אחראי למציאות שהתהוותה, אך הוא לא יכול לסור מאחריותו לטפל בה. את תיסכולו ניתן לשמוע בתחילת דבריו: " וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע מָה אֶעֱשֶׂה לָּךְ…". גם מות בן השונמית אינו קשור אליו באופן טבעי, שכן " וַיִּגְדַּל הַיָּלֶד וַיְהִי הַיּוֹם וַיֵּצֵא אֶל אָבִיו אֶל הַקֹּצְרִים: וַיֹּאמֶר אֶל אָבִיו רֹאשִׁי רֹאשִׁי… וַיְבִיאֵהוּ אֶל אִמּוֹ וַיֵּשֶׁב עַל בִּרְכֶּיהָ עַד הַצָּהֳרַיִם וַיָּמֹת". עם זאת, האשה השונמית מגדירה באופן ישיר את אחריותו של אלישע להתמודד עם המציאות שנוצרה: " וַתֹּאמֶר הֲשָׁאַלְתִּי בֵן מֵאֵת אֲדֹנִי הֲלֹא אָמַרְתִּי לֹא תַשְׁלֶה אֹתִי". גם פה, מביע אלישע בעצמו את עמדת הנחיתות אליה נקלע, באומרו: " כִּי נַפְשָׁהּ מָרָה לָהּ וַה' הֶעְלִים מִמֶּנִּי וְלֹא הִגִּיד לִי". בשני המקרים מביא אלישע ישועה לנשים, אך מעמדת מצוקה ולא מעמדה של כח ועוצמה. גם הנבואה, בדרך סיפורה, מדגישה את הפער בין מטרת סיפור הניסים. אצל אלישע הסיפורים מסתיימים בעצם התהוות הנס ובהנחיותיו הטכניות של אלישע. מנגד, אל סוף סיפורי אליהו מצטרפים אמירות ברורות על מטרתם: "כַּד הַקֶּמַח לֹא כָלָתָה וְצַפַּחַת הַשֶּׁמֶן לֹא חָסֵר כִּדְבַר ה' אֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיַד אֵלִיָּהוּ" (מל"א יז, טז), וכן: "וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל אֵלִיָּהוּ עַתָּה זֶה יָדַעְתִּי כִּי אִישׁ אֱ-לֹהִים אָתָּה וּדְבַר ה' בְּפִיךָ אֱמֶת" (שם, כד).

נביא עומד בין ה' ובין קהל היעד שלו. עוצמתו וכח פעולתו הם רק מכח מעמדו זה. בהתאם לכך, מידת כוחו והיקף פעולתו הם שיקוף נאמן של עוצמת הקשר שבין ה' לישראל. ככל שהקשר חזק יותר, הנביא מסוגל יותר, וכן להפך. נסיון פרשני לעסוק בניסי אליהו ואלישע מצד מעלתם האישית והפרטית של הנביאים היא החמצה של כוונת הכתוב. הנבואה משקפת את הכללי מבעד לפרטי ובאמצעות הפער שבין עוצמת ניסי אליהו ואלישע היא מבקשת להאיר את עוצמת האחיזה שבין ה' לישראל שהתרופפה במעבר בין שני נביאים אלו. ובנוסף, קישור ההפטרה לפרשה משקף שמוקד הפרשה הוא דווקא חוזק הקשר בין ה' לאברהם.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: