"לשלמה… כלו תפילות דוד בן ישי" – הפטרה לפרשת חיי שרה

הפטרתנו (מלכים א א, א – לא) מתארת את אקורד הסיום של מאבק הירושה, הסמוי והגלוי, על תפקיד מלך ישראל. שני המועמדים לכתר המוצגים בהפטרה הם אדניהו בן חגית ושלמה בן בת שבע. הבה נראה מה אנחנו יודעים על כל אחד מהם ועל כישוריו להיות מלך.

נפתח באדניהו ונעזר בפסוקים מפורשים: א. "וַאֲדֹנִיָּה בֶן חַגִּית מִתְנַשֵּׂא לֵאמֹר אֲנִי אֶמְלֹךְ" – יש לו יעד ברור והוא פעיל מאד להשגתו. אפשר שהוא "מתנשא לאמר" כיוון שהוא מודע לבעיתיות אפשרית ולכן הוא מכשיר דרך חלופית. ב. "וַיַּעַשׂ לוֹ רֶכֶב וּפָרָשִׁים וַחֲמִשִּׁים אִישׁ רָצִים לְפָנָיו" – הוא מתנהג בגינוני מלכות ומתנהל עימם בטבעיות. הוא בונה את דעת הקהל ומטמיע בתודעתו את מלכותו. ג. "וְלֹא עֲצָבוֹ אָבִיו מִיָּמָיו לֵאמֹר מַדּוּעַ כָּכָה עָשִׂיתָ" – המלך דוד עצמו לא מחה על התופעה ומשמע שהוא לא דוחה את האפשרות שאדניה ימלך. ד. "וְגַם הוּא טוֹב תֹּאַר מְאֹד" – הוא "עובר מסך" לא רק בזכות הביטחון העצמי שהוא מפגין אלא גם בזכות כישורים טבעיים. ה. "וְאֹתוֹ יָלְדָה אַחֲרֵי אַבְשָׁלוֹם" – עובדה מאד משמעותית שהוא כעת הגדול באחים והמלוכה נתונה לו מתוקף זאת ועל פי הנהוג. ו. "וַיִּהְיוּ דְבָרָיו עִם יוֹאָב בֶּן צְרוּיָה וְעִם אֶבְיָתָר הַכֹּהֵן" – הוא מגובה בבכירי הממשל, שכח והשפעה רבים בידיהם. בראש וראשונה תמיכת הצבא ומפקדו.. ז. "וְצָדוֹק הַכֹּהֵן וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע וְנָתָן הַנָּבִיא וְשִׁמְעִי וְרֵעִי וְהַגִּבּוֹרִים אֲשֶׁר לְדָוִד לֹא הָיוּ עִם אֲדֹנִיָּהוּ" – הם אמנם לא איתו, אבל גם   לא כתוב שהם באופן פעיל בעד שלמה. ח. "וַיִּקְרָא אֶת כָּל אֶחָיו בְּנֵי הַמֶּלֶךְ וּלְכָל אַנְשֵׁי יְהוּדָה עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ" – כל בית המלוכה ובכיריו, מרצון או מאונס, תומכים בו, לצד תמיכת הצבא והכהונה המוזכרים לעיל.

הא לנו 8 סיבות למה אדניהו הוא המלך הטבעי והמתבקש. מנגד, אלו נתונים מכשירים את שלמה לתפקיד המלוכה? לכאורה, אין לנו שום מושג עליו ועל התאמתו להיות מלך. אולי אפילו להפך – תכונות אדניה מודגשות בכתוב להבליט את ניגודם בשלמה, שהמלוכה לא מתאימה לו באופן טבעי ושאין לו תמיכה לא מצד העם ולא מצד בכירי השלטון. למעשה, לאדניהו יש יתרון כפול על שלמה: ראשית, הוא באופו טבעי משקף התאמה מלאה למלוכה. שנית, העומד מולו משקף באופן טבעי ואמין חוסר התאמה מוחלט לתפקיד המלוכה. רק דבר אחד תומך בהעברת המלוכה לשלמה והוא שבועת דוד לבת שבע על הורשת המלוכה לבנה.. אבל גם שלמה וגם בת שבע אמו רואים את המציאות ההולכת ומתהווה ואין לאל ידם למנוע אותה, את העדפת המלך להתעלם מהתנהגות אדניהו, הנמשכת כבר שנים, הנובעת אולי ממאויי נפש לחזור בו מאותה שבועה למראה הניגוד בין המועמדים ליורשו. אפשר שהמלך קיווה שהזמן יעשה את שלו, הוא נשבע אבל לא נשבע לקיים ועוד מעט הוא יאסף אל אבותיו וגם אם ירצה לא יוכל לקיים את שבועתו. למעשה, אפשר שכך אכן היה קורה אילו אדניהו לא היה גורם בעצמו לעצמו, מתוך פזיזות וחוסר סבלנות לחכות לעת נכון, לאבד את המלוכה !.

הכתוב אמנם מתמקד הרבה באדניהו, אך לא הוא במוקד הנבואה. דווקא המלך דוד הוא מושא הנבואה, ומנחה העלילה הוא נתן הנביא. למעשה, נתן משחזר, בהתאמה למציאות, את משל "כבשת הרש" ומעמיד את דוד בדילמה קשה לא פחות מזו שהייתה לו לאחר מות אוריה ולקיחת בת שבע. נתן שולח את בת שבע להעמיד את הנתונים מול דוד. יש להניח שזו לא הפעם הראשונה שבת שבע ודוד דיברו בנושא והצפי הוא שדוד ידחה את ההכרעה ויאמר שעדיין הכל הפיך. על כן נתן אמור לבוא אל המלך מיד אחריה. נתן אמנם מציג את המציאות בצורה מעודנת ובשאלת תם, ממש כמו במשל כבשת הרש, אך המעמד המשולש מזכיר לכל הנוכחים את מה שכבר היה מזמן, כולל לדוד. במקרה זה, דוד לא קופץ ואומר "בן מוות האיש" ונתן לא מטיח בו "אתה האיש". המלך שותק, הכתוב שותק וכולם משולחים אל מחוץ לחדר המלך. המעבר מסוף דברי נתן (כז) לציווי דוד "קִרְאוּ לִי לְבַת שָׁבַע" (כח), מבחינתנו, הוא חלקיק שניה, אבל אז, באותה שעה, עולמות נהפכו אצל דוד. הכתוב במלכים שותק, אבל דומני שהוא מגלה יותר מטפח בתהילים ע"ב. קצר המצע, אך פרשנים רואים במזמור זה תפילה של דוד על שלמה. ואני, במחילה, מציע שזו תפילת דוד על עצמו בשעה בה הוא מכריע, ערכית ומעשית, "כִּי שְׁלֹמֹה בְנֵךְ יִמְלֹךְ אַחֲרַי וְהוּא יֵשֵׁב עַל כִּסְאִי תַּחְתָּי כִּי כֵּן אֶעֱשֶׂה הַיּוֹם הַזֶּה".

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: