"עד אשר אבא אל אדני שעירה" – הפטרה לפרשת וישלח

הפטרתנו היא הספר הקצר בתנ"ך, ספר עובדיה המכיל פרק אחד. הנבואה בפרק זה היא מסוג ה"נבואות לגויים", שמצאנו דוגמתם גם אצל נביאים אחרים. בנבואות אלה פונה הנביא לאחת האומות, לקבוצה או לגויים בכלל, מוכיחם על מעשיהם ומנבא על מפלתם, מחד, שתוביל, מאידך, לגאולת ישראל וגדולת ה'. בכלל סוג נבואות זה נכללת גם נבואתו של עובדיה המופנית לאדום, ששכנה דרומית מזרחית לממלכת יהודה.

עובדיה אינו היחיד שמנבא אל אדום. מצאנו כזאת גם אצל ירמיהו, יחזקאל ויואל. נבואתו גם אינה הקשה ביותר כלפי אדום, הן ביחס לנבואות לגויים בכלל והן בהקבלה לנבואות אחרות אל אדום. מדוע אם כן נבחרה דווקא היא להפטרה ולא, למשל, נבואת ירמיהו, המכילה הקבלות רבות לאמור פה? אמנם, דווקא ההקבלה מנחה אותנו למצוא את הייחוד שבנבואת עובדיה. ייחוד הממוקם במרכז הנבואה (א, י – יד) והוא כנראה ליבה. בפסוקים אלו מרוכזים התנהגויות אדום כלפי ישראל בשעה שגברה ידם של צרי ישראל והצליחו לפלוש לתוככי הממלכה, להכות בה, לבוז אותה ואף להגלות שבויים ממנה. וכך מתאר זאת עובדיה: א. "מֵחֲמַס אָחִיךָ יַעֲקֹב" – ניצול המצב לחמס. ב. "בְּיוֹם עֲמָדְךָ מִנֶּגֶד בְּיוֹם שְׁבוֹת זָרִים חֵילוֹ" – עמידה מנגד ללא מימוש ברית הגנה הדדית. ג. "וְנָכְרִים בָּאוּ שְׁעָרָיו וְעַל יְרוּשָׁלִַם יַדּוּ גוֹרָל גַּם אַתָּה כְּאַחַד מֵהֶם:" – שותפות פעילה עם האויבים. ד. "וְאַל תֵּרֶא בְיוֹם אָחִיךָ בְּיוֹם נָכְרוֹ וְאַל תִּשְׂמַח לִבְנֵי יְהוּדָה בְּיוֹם אָבְדָם וְאַל תַּגְדֵּל פִּיךָ בְּיוֹם צָרָה" – שלשה דבים שלא היית אמור לעשות אבל עשית והם ביטויים שונים של שמחה לאיד. ה. "אַל תָּבוֹא בְשַׁעַר עַמִּי בְּיוֹם אֵידָם אַל תֵּרֶא גַם אַתָּה בְּרָעָתוֹ בְּיוֹם אֵידוֹ וְאַל תִּשְׁלַחְנָה בְחֵילוֹ בְּיוֹם אֵידוֹ" – שלשה מעשים שלא היה מקום לעשותם ובכל זאת עשית אותם והם שלושתם קשורים לשותפות פעילה במלחמה על ירושלים.. אולי בעיקר בסגנון "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך". ו. "וְאַל תַּעֲמֹד עַל הַפֶּרֶק לְהַכְרִית אֶת פְּלִיטָיו וְאַל תַּסְגֵּר שְׂרִידָיו בְּיוֹם צָרָה:" – זה ממש זינוב בנחשלים והסגרת נמלטים ומבקשי מקלט לידי רודפיהם.

היו אויבים לישראל הרבה יותר עוצמתיים מאשר אדום. היו כאלה שעשו מעשים הרבה יותר גרועים מאלו שעשה אדום, אבל חומרת מעשי אדום אינה מצד עצמם אלא מצד ההקשר של אדום וישראל. הקשר שעוצב עוד בחיי יעקב ועשו. המוזכרים ע"י עובדיה בשמותיהם ובמלת היחס "אחיך". בפרשת תולדות עוצבה בכורתו ובכירותו של יעקב. יכולת ההתקשרות של עשו ל"מורשת בית אבא" מפה ואילך היא רק מכח "ורב יעבד צעיר,. בפרשת ויצא משלם יעקב חלק מהמחיר על האופן בו לקח את מעמדו. את מפגש יעקב ועשו אנו קוראים בד"כ תחת רושם ההלכה ש"עשו שונא ליעקב", שעשו לא באמת נתפייס ובסוף המפגש הוא מציע עזרה לרעתו של יעקב. "עד אשר אבא אל אדני שעירה" צמוד ע"פ רש"י לפסוק המסיים את הפטרתנו "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה". אולם זה לא בהכרח פשט הכתוב. פשטו של מקרא הוא שעשו אכן התפייס ונתרצה ליעקב. הא מציע עזרה בכנות. יעקב דוחה את ההצעה כיוון שכרגע אינה מתאימה לו, אך שומר את ההצעה כפתוחה "עד אשר אבא אל אדני שעירה" – סוג של ברית לדורות שאם אצטרך עזרה, אבא אליך לשעיר לבקשה ואז תעזור לי. עשו הולך לדרכו כמקבל את ההצעה. על בסיס הנחת עבודה זו, שעשו, הוא אדום, הוא הגיבוי והסיוע לאחיו ישראל, הוא זוכה לנחלה קרובה לישראל ועל בסיסה נאסר על ישראל לכבוש את אדום בעלייתו ממצרים. מבחינה זו, שווה מעמד אדום למעמדם של עמון ומואב. על רקע הגדרה זו של היחסים, יש לראות את מעשי אדום המתוארים על ידי עובדיה. הפרשה מגדירה את אופי הקשר שסוכם. ההפטרה מתארת בדרכים שונות את הבגידה באח ואת הפרת הבטחת הסיוע והגיבוי.. נבואת החורבן לאדום אינה רק עונש על הבגידה והפרת ההבטחה אלא גם ביטוי לאיבוד זכות הקיום והזכות לנחלה משעה שבא "אחיך יעקב" לבקש עזרה "אל אדני שעירה". ולא רק שלא ניתנה לו אלא נוצלה לשמחה לאיד, לשותפות בביזה ולזינוב בנחשלים. רק בשלב זה מקבלים דברי יעקב "עד אשר אבא…" את המשמעות שהטמיעו בה חז"ל, שזו לא ביאה לבקשת עזרה אלא עליה לשפוט את הר עשו. לא יעקב יבא, כנראה גם לא בניו יהיו המושיעים, אך בין כך ובין כך "וְהָיְתָה לַה' הַמְּלוּכָה".

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: