נביא לגויים נתתיך – הפטרה לפרשת בא

הפטרת השבת הקודמת, פרשת וארא, נלקחה מספר יחזקאל. הפטרת השבת (ירמיה מו, יג – כח) לקוחה מספר ירמיהו. שני נביאים אלו פועלים ומתנבאים באותו דור, דור חורבן בית ראשון. יחזקאל גולה לבבל "עם הגולה אשר הגלתה עם יכניה מלך יהודה", דהיינו בהגליה הראשונה לבבל, "גלות החרש והמסגר", בה גלתה האליטה הדתית, החברתית והכלכלית של יהודה בראשות המלך יהויכין. ממקום גלותו בבבל מתנבא יחזקאל נבואות פורענות על ישראל, זועם על הגויים ומנחם את ישראל. במקביל, ממשיכים החיים ביהודה תחת ממשלתו של המלך צדקיהו עוד כ-12 שנה, עד חורבן ירושלים והמקדש והגלית רוב שארית העם לבבל. הנביא ירמיהו מתנבא עוד לפני שנים אלו, מתנבא גם אחריהן, וכמובן גם במהלכן. נמצא, שאף ש"אין שני נביאים מתנבאין בסגנון אחד", הרי שתקופה אחת עולה לשניהם והגם שהם יושבים במקומות שונים, הרי הם מכוונים לאותם קהלים ונכון יהיה ללמוד מזה על זה.

הפטרת השבת הקודמת, פרשת וארא, נלקחה מנבואות יחזקאל על מצרים ואליה. הפטרתנו לקוחה מנבואות ירמיהו על מצרים ואליה. קישור ההפטרות לפרשות אינו מתמצה רק בהקבלה שפה ופה מצרים סופגת מכות שלא הכירה מאז היווסדה כמעצמה, אלא בכך שהתהליך שנפתח בספר שמות הולך ומשתלם אצל יחזקאל וירמיהו. שההפטרות סוגרות את המעגל שנפתח בפרשות. כיצד? בהפטרות הקודמות עמדנו על החמצת פרעה את תפקידו כמלווה ומגבה בני ישראל בדרכם חזרה לארץ ירושתם. כיוון שלא עשה עצמו כלי לשליחות ה' הרי שאיבדה ארצו את זכותה לעוצמה ולתפקיד מעצמה. בדומה לזה יש לראות את הציפיה והאכזבה מקרובי משפחה הגרים בסביבה, כדוגמת עמון, מואב ואדום. בעקבות כך מתחיל תהליך "וידעו מצרים כי אני ה'", תהליך שנפתח בעשרת המכות והולך ומשתלשל לאורך דורות עד לעת חורבן בית ראשון וחתימת המקרא. על עת זו מנבאים יחזקאל וירמיהו ונבואתם מופנית למצרים, כמו גם לעמים אחרים מסביב שליוו את ישראל מאז ספר בראשית, דוגמת פלישתים, עמון ומואב (גם אם לא רק הם). לכולם ניתנו הזדמנויות חוזרות למלא את שליחותם, כולם איכזבו וכולם ממצים את כוס התרעלה. כיבושי אשור, ובעקבותיה בבל והשלימה אחריהם פרס, ערערו ומחקו מפה גיאופוליטית עתיקה וותיקה, עמים נמחקו וכל העולם שליווה את תקופת המקרא השתנה. ירמיהו מתנבא אמנם על השבת שבות עמון, מואב ומצרים, אך הפורמט יהיה שונה לחלוטין, כפי שמבאר יחזקאל מצידו על מצרים: "וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת מִצְרַיִם וַהֲשִׁבֹתִי אֹתָם אֶרֶץ פַּתְרוֹס עַל אֶרֶץ מְכוּרָתָם וְהָיוּ שָׁם מַמְלָכָה שְׁפָלָה: מִן הַמַּמְלָכוֹת תִּהְיֶה שְׁפָלָה …" (יחזקאל כט, יד-טו). דווקא על רקע זה חשובה חתימת ההפטרה, המבטיחה לישראל שלא יהיו מאלו הנמחקים בעיצוב המפה העולמית החדשה, אלא אדרבה, שיבת ציון תהיה נקודת מוצא ופוטנציאל לסבב גאולה שני. הם יתחילו מאזור ארם נהריים מסע "לך לך מארצך… אל הארץ. אשר אראך" מחודש עם פרסום הצהרת כורש: "וְאַתָּה אַל תִּירָא עַבְדִּי יַעֲקֹב וְאַל תֵּחַת יִשְׂרָאֵל כִּי הִנְנִי מוֹשִׁעֲךָ מֵרָחוֹק וְאֶת זַרְעֲךָ מֵאֶרֶץ שִׁבְיָם וְשָׁב יַעֲקוֹב וְשָׁקַט וְשַׁאֲנַן וְאֵין מַחֲרִיד" (ירמיהו מו, כז) וכן הוא ביחזקאל (כט,כא): "בַּיּוֹם הַהוּא אַצְמִיחַ קֶרֶן לְבֵית יִשְׂרָאֵל… וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה'".

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: