האם המשיח 'ינגב' חומוס מעשר שני בדמשק? – מדרש ה דנחמתא

בהקשר לפתיחת ההפטרה מספר המדרש:

"ר' לעזר בן עזריה ור' לעזר המודעי ישבו ועסקו בפסוק: "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלִַם כִּסֵּא ה' וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלִָם". א"ל ר' לעזר בן עזריה לר' אלעזר המודעי: "ומחזקת היא ירושלים?", א"ל: "עתיד הקדוש ברוך הוא לומר לה האריכי, הרחיבי, קבילי אוכלסייך, הרחיבי מקום אהליך וגו." (ע"פ פסדר"כ כ,ז)

מסתבר ששיח זה התפתח למחלוקת תנאים עמוקה ושורשית יותר, הן לגבי ירושלים הפיזית והן לגבי זו הרוחנית. המחלוקת מובאת במספר מדרשי אגדה, אבל לאחר שינוי ועיבוד מן המקור הראשוני שלה, ועל כן נצטטה ממדרש הלכה, המביא נוסח קדום ואותנטי יותר שלה:

"(1) כיוצא בו דרש רבי יהודה "משא דבר ה' בארץ חדרך ודמשק מנוחתו…" (זכריה ט,א) – זה משיח שהוא 'חד לאומות ורך לישראל',

(2) אמר לו רבי יוסי בן דורמסקית: יהודה ברבי, למה אתה מעוית עלינו את הכתובים? מעיד אני עלי שמים וארץ, שאני מדמשק ויש שם מקום ששמו 'חדרך'.

(3) אמר לו: מה אתה מקיים "ודמשק מנוחתו" – מניין שעתידה ירושלם להיות מגעת עד דמשק שנאמר "ודמשק מנוחתו", ואין 'מנוחתו' אלא ירושלם, שנאמר "זאת מנוחתו (בנוסח שלנו: מנוחתי) עדי עד" (תהילים קלב,יד)?

(4) אמר לו, מה אתה מקיים: "ונבנתה עיר על תלה" (ירמיה ל,יח)?

(5) אמר לו: שאין עתידה לזוז ממקומה,

(6) אמר לו: מה אני מקיים "ורחבה ונסבה למעלה למעלה…" (יחזקאל מא,ז)? שעתידה ארץ ישראל להיות מרחבת ועולה מכל צדדיה כתאנה זו שצרה מלמטה ורחבה מלמעלה ושערי ירושלם עתידים להיות מגיעים עד דמשק, וכן הוא אומר "אפך כמגדל הלבנון צופה פני דמשק", וגליות באות וחונות בתוכה שנאמר "ודמשק מנוחתו", ואומר "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגוים" ואומר "והלכו עמים רבים" וגו'. (ספרי דברים א).

כשבשלב (2) נוזף ר' יוסי בן דורמסקית המבוגר בר' יהודה הצעיר ומקניטו, זה לא רק על עצם הצורך בדרשה (הרי 'חדרך' הוא שם מקום ונצרך לעצמו ולא לדרשה) ולא רק על תוכן דרשתו (המשיח מביא גאולה לעולם כולו ומדוע יהא 'חד לאומות'?), אלא גם על המשמעות הנובעת ממנה והמנוגדת לשיטתו.

את שיטתו מסיק ר' יוסי ב"ד מהפסוק המופיע בסוף המדרש, לפיו הר בית ה' יעמוד בראש ההרים וכל הגויים יבואו אליו. כך גם ירושלים, תישאר קטנה ועוצמתית, שחלק מעוצמתה נובע דווקא מקטנותה. לשיטת ריב"ד, תלמיד מובהק של ר' אליעזר הגדול איש בית שמאי, ירושלים אינה מתפשטת ויוצאת מגדרה לעבר הגויים אלא הם טורחים, באים אליה ומתאימים עצמם אליה.

כשבשלב (3) שואל ר' יהודה את ריב"ד 'כיצד אתה מסביר לשיטתך את הדרשה הבאה?' הוא בעצם מבאר שהשיטה שלו מודרכת ע"י אותה דרשה שקיבל במסורת. לפיה, ירושלים עצמה, בכל עוצמתה, תתרחב עד דמשק והמילה "מנוחתו" מתפרשת כמקום מנוחת השכינה שתהיה בכל מקום.

על כך עונה ריב"ד בשלב (4) כיהודי ושואל: עד שאתה מקשה עלי ממסורת מדרשית, מה תעשה עם פסוק מפורש, שהוא המנחה אותי?. להבנתו, "ונבנתה עיר על תילה" מתפרש שירושלים החדשה תיבנה בהתאמה מלאה ועל גבי ירושלים הישנה. אולי מתוך שזו החדשה יונקת מהישנה. מכל מקום, לפי פסוק זה גוף ירושלים לא יתפשט.

לכך עונה ר' יהודה בשלב (5) ומבאר שלשיטתו הפסוק לא מדבר על התאמה בגודל אלא שתל ירושלים יהיה נקודת המוצא לכל ההתפשטות ושלא תהא ירושלים הישנה נפסדת מהגאולה.

ריב"ד לא נדחק מהסבר ר' יהודה ונפנה לבאר, בשלב 6, כיצד הוא מבאר את המילים "ודמשק מנוחתו" אחרת מר' יהודה. לדבריו המילה "מנוחתו" מתפרשת כמקום חניה והאספות שיתפרס עד דמשק. נזכור שבערי העולם העתיק רחבת השער וסמוך לה שימשו כמקום חניה לבאים מבחוץ, למקום האספות ולמקום מסחר וכל שירותיו. ר' יוסי סבור שירושלים בליבה תישאר בגודלה המקורי, אולם החניונים שייפרשו לקליטת העולים לירושלים והשירותים הנלווים להם הם שיתפרשו עד דמשק. לכך נמשלו א"י וירושלים לתאנה, שהגזע, מקום חיותה, צר ואילו ענפיה הולכים ומתפשטים ואפשר לנוח ולהמתין בצילם.

מחלוקת התנאים על תנועת גוף ירושלים לעבר הגויים או שלהם כלפיה היא ביטוי גם למחלוקת רוחנית באותה תנועה, שלא נספיק להרחיב בה. נסיים בהערה שמדרשי האגדה המאוחרים מביאים סוגיה זו כמוכרעת על ידי האמורא הארצישראלי ר' יוחנן בהתאם לדברי ר' יהודה. ואם כך, אפשר שנאכל בעתיד מעשר שני בדמשק ותיקרא גם היא ארץ המשיח.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: