"מי אלה כעב תעופנה" – מדרש לו' דנחמתא

בעיוננו משבת שעברה הזכרנו את המדרש הבא:

"ר' לעזר בן עזריה ור' לעזר המודעי הוון יתיבין עסיקין בהדין קרייה: "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלִַם כִּסֵּא ה' וְנִקְווּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלִָם". א"ל ר' לעזר בן עזריה לר' אלעזר המודעי: "ומחזקת היא ירושלים?", א"ל: "עתיד הקדוש ברוך הוא לומר לה האריכי, הרחיבי, קבילי אוכלסייך, הרחיבי מקום אהליך וגו." (פסדר"כ כ,ז)

שאלתו המציאותית של ר"א בן עזריה מקבלת מענה, לכאורה, ניסי ופלאי. גם הוא יכול היה לחשוב על המענה הזה, אם כי אפשר שעצם שאלתו מלמדת על אי הסכמתו לכיוון זה של תשובה וחיפוש אחר הסבר ריאלי.

אפשר שגם המובא להלן היה במקורו דיון ומחלוקת בין תנאים, אלא שהמדרש המאוחר כבר הכריע בדיון ומציג את הדעה השניה רק כשאלה המאפשרת את הצעת הדעה המוכרעת:

"וְהָיָה מִדֵּי חֹדֶשׁ בְּחָדְשׁוֹ וּמִדֵּי שַׁבָּת בְּשַׁבַּתּוֹ יָבוֹא כָל בָּשָׂר לְהִשְׁתַּחֲוֹת לְפָנַי אָמַר ה'" (ישעיהו סו, כג) והיאך אפשר שיבא כל בשר בירושלים בכל חודש ובכל שבת? א"ר לוי עתידה ירושלים להיות כארץ ישראל וארץ ישראל ככל העולם כולו, והיאך הם באין ראש חודש ושבת מסוף העולם? אלא העבים באין וטוענים אותם ומביאין אותם לירושלים והם מתפללים שם בבוקר והוא שהנביא מקלסן "מי אלה כעב תעופנה" וגו' (פסיקתא רבתי)

השאלה הראשונה היא לגבי יכולה ההכלה של א"י וירושלים, השאלה השניה היא לגבי יכולת ההגעה. המדרש עוד לא השתמש במילים 'מטוסים' ו'להטיס', אבל התיאור ש"העבים באין וטוענים אותם ומביאין אותם" נראית היום הרבה יותר ריאלית מאשר ניסית. במדרש מקביל מתואר אפילו שבראש חדש שחל להיות בשבת יטוס כל בשר פעמיים בשבת לתפילה בירושלים. כנגד כל אירוע בנפרד. כך שיש עוד יעדים שאליהם ניתן לשאוף מבחינת מהירות הטיסה והתעבורה ובעיקר ביקורת הגבולות…

מעורבות העבים/העננים בגאולה מתבטאת גם ביחס לתפישת היחס בין הגאולה העתידה למה שקדם לה. להלן נראה שהגאולה העתידה הינה העצמה של הגאולה שקדמה לה:

אמר רב נחמן: מה שהיה הוא שיהיה. כשם שנטל הקב"ה את ישראל ביציאתן ממצרים בענני כבוד, שנאמר "ואשא אתכם על כנפי נשרים", כך הוא עושה להם (לעתיד לבא),שנאמר "מי אלה כעב תעופינה", (יל"ש ישעיהו רמז תקג)

לצד זה מתפרשת הגאולה העתידית גם ביחס ניגודי למציאות שקדמה לה, כיחס תרופה למכה, ושבחו של הקב"ה שהוא משתמש באותם אמצעים כדי לבצע דבר והיפוכו:

"הקדוש ברוך הוא רופא הוא לכל באי העולם\ שנ' "כי אני ה' רופאך" ואומר "רפאני ה' וארפא הושיעני ואושע" ואומר "שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם". בא וראה רפואתו של הקב"ה אינה כרפואת בשר ודם. רפואת בשר ודם, במה שהוא מכה אינו מרפא אלא מכה באזמל ומרפא ברטייה. אבל הקב"ה אינו כן, אלא במה שהוא מכה הוא מרפא… וכשהגלה הקב"ה את ישראל לא הגלם אלא בעבים שנ' "איכה יעיב באפו ה' את בת ציון" (איכה ב א) וכשהוא מכנסן אינו מכנסן אלא בעבים שנ' "מי אלה כעב תעופינה…". וכשפזרן לא פזרן אלא כיונים שנ' "ופלטו פליטיהם והיו אל ההרים כיוני הגאיות כלם הומות איש בעונו" , וכשמחזירן אינו מחזירן אלא כיונים שנ' "וכיונים אל ארובותיהם", וכשהוא מברך את ישראל אינו מברכן אלא בהשקפה שנ' "השקיפה ממעון קדשך מן השמים וברך את עמך את ישראל" , וכשנפרע ממצרים לא נפרע מהם אלא בהשקפה, שנ' "וישקף ה' אל מחנה מצרים בעמוד אש וענן" (מכילתא דר"י בשלח ה)

הדוגמא עם היונים מביאה את התרופה מהפטרת הנחמה. הדוגמא האחרונה מחברת אותנו אל פרשת השבוע באמצעות התרופה "השקיפה ממעון קדשך" והדוגמא הבאה מחברת אותנו אל מיקומנו במעגל השנה, ערב ראש השנה:

כשפיזר את ישראל לא פיזרן אלא בשופר שנ' "כי קול שופר שמענו", וכשהוא מביאן אינו מביאן אלא בשופר, שנ' "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול"                   (מדרש תנאים לדברים כו,טו).

בדומה לכך

אמר הקב"ה: "יבא זהב המשכן ויכפר על זהב העגל". אמר הקב"ה לישראל: "בשעה שעשיתם את העגל הכעסתם אותי ב"אלה אלהיך", עכשיו שעשיתם המשכן ב"אלה" אני מתרצה לכם, הוי "אלה פקודי המשכן", אמר הקב"ה לישראל: בעוה"ז ב"אלה" נתרציתי לכם וכן לעתיד לבא שנאמר "הנה אלה מרחוק יבאו והנה אלה מצפון ומים ואלה מארץ סינים", ואומר "מי אלה כעב תעופינה וכיונים אל ארבותיהם". (שמות רבה נא,ח)

נמצאת המילה "אלה" מבטאת גם גאולה של תרופה למכה וגם של העצמת העולם הזה לעתיד לבא.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: