"להשיבו אל אביו"

מובא במדרש (פדר"כ כד,ט):

…כתיב: "וַיָּשָׁב רְאוּבֵן אֶל הַבּוֹר וְהִנֵּה אֵין יוֹסֵף בַּבּוֹר וַיִּקְרַע אֶת בְּגָדָיו". ר' ליעזר ור' יהושע ורבנין.

ר' ליעזר אומר בשקו ובתעניתו היה עסוק על אותו המעשה שאירעו ולא נפנה, וכיון שנפנה משקו ותעניתו בא והציץ בבור "והנה אין יוסף בבור" וגו'.

ר' יהושע אומר טרחותו של בית היתה מושלכת עליו ולא נפנה, וכיון שנפנה… "והנה אין יוסף בבור" וגו'.

ורבנין אמרין אמר לו הקב"ה אתה ביקשתה למחזרי' ברא חביבא לאבוי (= להחזיר בן חביב לאביו), חייך שבן בנך מחזיר את ישראל לאביהם שבשמים, ואיזה זה, זה הושע, הדה הוא דכתיב: "דבר ה' אשר היה אל הושע בן בארי" (הושע א: א), …ר' ברכיה אומר: אמר לו הקב"ה (- לראובן) אתה פתחתה בתשובה תחילה חייך שבן בנך בא ופותח בתשובה תחילה "שובה ישראל" (הושע יד: ב).

פיסקה זו מבקשת להדגיש פן מסויים בנושא התשובה. מתודית, כדרכו, אין המדרש אומר ישירות את הרעיון אלא הולך ו'מתגלגל' ממקור רחוק עד למחוז חפצו, שלענייננו הוא הפסוק "שובה ישראל". את דרכו עושה בעל המדרש בשלושה שלבים, רעיוניים והיסטוריים.

בשלב הראשון מובאת מחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע. בפשטות הם חלוקים בביאור הסיפור המקראי. כזכור, האחים רצו להרוג את יוסף, אך "וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם וַיֹּאמֶר לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ". הוא מציע להשליכו לבור והתורה מעידה שהיה זה "לְמַעַן הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל אָבִיו". מההמשך אנחנו מבינים שראובן עזב את המקום ולא השגיח על הנעשה ורק בעת חזרתו הוא מגלה שיוסף איננו. התנאים הנ"ל באים לענות על השאלה 'מה היה יותר חשוב עבור ראובן באותה שעה מאשר להישאר ולוודא את הצלת יוסף ושלא יאונה לו רע?".

על פניו נראה שדברי חכמים הם דעה שלישית במחלוקת ר"א ור"י. אך לאמיתו אין הצמדה זו אותנטית אלא שילוב מעשה ידי בעל המדרש. מעידה על כך הלשון הארמית 'שבפיהם' וגם העובדה שאין קשר בין דעתם לדעת קודמיהם…, שהרי לא ניתן להסביר את דעת רבנן כעונה על השאלה 'מה עיכב את ראובן מלשוב ולהציל?' .במקור, אפשר שחכמים, בזמן אחר ובהקשר אחר, רק רצו לומר שראובן יקבל שכר על רצונו להציל את יוסף. אבל בעל המדרש הוא שיצר 'פקטיבית' מחלוקת משולשת, כשעלינו המלאכה לבדוק מהו הנושא המשותף או על איזו שאלה משותפת עונות שלש הדעות?.

בשלב השני, בו משולבת דעת חכמים במחלוקת התנאים נדונה השאלה 'למה לא הצליח ראובן להציל את יוסף, על אף מאמציו?". ע"פ ר' אליעזר כיוון ש"בשקו ובתעניתו היה עסוק", דהיינו באותה תקופה היה ראובן מרוכז בחזרה בתשובה וכל מעשיו נעשו בהקשר זה. הוא אכן רצה להציל את יוסף, אך המניע לכך לא היה יוסף אלא הוא עצמו ! זה היה חלק מהחזרה בתשובה שלו. זו לא הייתה הצלה לשמה אלא לשמו ועל כן דווקא 'שקו ותעניתו' הם אלו שעיכבו אותו מלשוב בזמן ולהציל את יוסף..

ר' יהושע מחמיר פחות עם ראובן אך גם סבור שזו לא הייתה הצלה גמורה לשמה ועל כן היא לא צלחה. לשיטתו, ראובן, כבכור, היה אחראי על צרכי הבית, ובכללם שלימות ויציבות המשפחה, ולפיכך טרח בהצלת יוסף, שהיה פרט בקבוצה.

חכמים, ע"פ שילוב בעל המדרש, דוחים את ביקורת ר"א ור"י על ראובן ואת טענתם שבגלל ה'לא לשמה' הזה נתעכב ראובן מלהגיע ולהצילו. הם 'סבורים' שאין להתמקד במניעים אלא במעשה עצמו ושגם הצלה שלא לשמה ראויה להיקרא הצלה ושיקובל עליה שכר. אמנם השכר אינו מיידי וגם אינו במישור ההצלה הפיזי, אבל כיוון שסוף סוף ביקש להשיב בן חביב לאביו, משום כך יקבל שכר והושע, מצאצאיו, יהיה נביא שיבקש להשיב את ישראל, בני ממלכת אפרים בן יוסף, אל אביהם שבשמים.

בשלב השלישי משלב הדרשן לנ"ל את דעת ר' ברכיה, אמורא ארצישראלי מהדור הרביעי. ר' ברכיה רואה את אי הסימטריה שבין השבה והצלה פיזית של יוסף לבין השבה והצלה רוחנית של בני יוסף ולכן הוא גם משנה וגם משמר. דהיינו הוא תולה את "שובה ישראל" הרוחני של הושע בתשובה הרוחנית (לא בהצלה הפיזית!) של ראובן. לצד זה הוא מקבל שגם מה שנעשה שלא לשמה הרי הוא מתקבל לפניו יתברך ויש מקום לקבל על כך שכר ודוגמא לכך היא תשובתו של ראובן, שגם אם לא הייתה שלימה, נתקבלה בשעתה וניתן עליה שכר לעתיד.

נמצא בעל המדרש מגיע למסר אותו ביקש להעביר: תשובה, גם אם אינה שלימה וגם אם אינה נעשית לשמה ומתוך מניעים כשרים וטהורים, עדיין מקובלת היא לפניו כחזרה בתשובה ושכרה גדול, אם לא עתה, אז לעתיד לבא.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: