"כך דור הפלגה מדור המבול"

עונשי דור המבול ודור הפלגה מפרנסים את פרשתנו. אך בעוד שחטא דור המבול מפורש, ""וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ" (ו, יג), הרי שכדברי המדרש: "מעשה דור המבול נתפרש, מעשה דור הפלגה לא נתפרש" (ב"ר לח).

שתי דרכים בפני הדרשן לגלות את הנעלם: א. להציע מסורות מדרשיות קדומות שהגיעו אליו. ב. לדרוש בעצמו בכתוב, ע"פ דרכי המדרש, ולפרש לאורם את העלום. גם בדרך זו, השניה, יש לפני הדרשן שני ערוצים: האחד, לדרוש את הפרשה ממקומה. השני, להביא לחמו מכתובים רחוקים תוך פירושם כמלמדים גם על תוכן פרשתו. לרוב ישתמשו הדרשנים בשתי הדרכים הראשיות יחד, דהיינו יסמיכו את המסורות שבידם אל כתובים אותם הם דורשים, אם מהפרשה אם מכתוב רחוק.

לדוגמא, בפני החכמים המובאים במדרש בראשית רבה עמדה, בענין דור הפלגה, מסורת קדומה להם:

"אמרו: אחת לאלף ותרנ"ו שנה הרקיע תתמוטט, אלא בואו נעשה לנו סמוכות אחד מצפון ואחד מדרום ואחד ממערב וזה שיכן (= שכאן) סומכו מן המזרח",

חכם אחד הסמיך מסורת זו לדרשה מן הכתוב בפרשה:

"ודברים אחדים" – שאמרו דברים חדים, אמרו אחת לאלף… מזרח, הה"ד (= הדה הוא דכתיב): "ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים".

החכם משתמש בצליל הדומה של 'אחדים' – 'חדים', שואל את המשמעות ה'חדה', ומבאר שכל הארץ היתה שפה אחת לומר דברים חדים וחריפים כלפי שמיא. מה הם הדברים? אלו האמורים במסורת שקיבל.

לעומתו, מביא חכם אחר לחמו מהכתוב בתהילים נט, יב-יג:

"אַל תַּהַרְגֵם פֶּן יִשְׁכְּחוּ עַמִּי, הֲנִיעֵמוֹ בְחֵילְךָ וְהוֹרִידֵמוֹ מָגִנֵּנוּ אֲ-דֹנָי: חַטַּאת פִּימוֹ דְּבַר שְׂפָתֵימוֹ וְיִלָּכְדוּ בִגְאוֹנָם וּמֵאָלָה וּמִכַּחַשׁ יְסַפֵּרוּ".

מזמור זה פותח בכותרת: "לַמְנַצֵּחַ אַל תַּשְׁחֵת לְדָוִד מִכְתָּם בִּשְׁלֹחַ שָׁאוּל וַיִּשְׁמְרוּ אֶת הַבַּיִת לַהֲמִיתוֹ", דהיינו הפרק נאמר ע"י דוד בתחינה אל ה', בהיותו נרדף ע"י שליחי שאול. בהתאם להקשר זה מבאר פירוש ראשון במדרש את הפסוקים הנ"ל. אך פירוש שני מופנה לפרשתנו:

"ר' אלעזר בשם רבי יוסי בר זימרא פתר בדור הפלגה. אמרו ישראל: אל תהרוג דור הפלגה "פן ישכחו עמי" – פן ישכחו הדורות הבאים אחריהם. "הניעמו בחילך והורידמו" – טלטלימו והורידמו מלמעלן למטן, "ולנו מה יעשה מגננו ה',". "חטאת פימו" – מחטייה שהוציאו מפיהם, אמרו: אחד לאלף… המזרח. "דבר שפתימו" – "…שפה אחת ודברים אחדים".

שני מרכיבים מהווים בסיס לקישור הפסוקים מתהיליים לפרשית דור הפלגה: 1. תוכני – באופן חריג העונש המבוקש אינו מוות אלא הנעה ממקום למקום והורדה מגדלות וגאווה. ב. הקבלה לשונית: "דבר שפתימו" – "שפה…דברים".

בדוגמא זו, על אף הכתובים השונים, אין הבדל במשמעת המסורת שהוסמכה. שניהם מבינים שדור הפלגה לא הפיק והפנים את המשמעות הערכית מהמבול אלא ייחס את האירוע לתופעה טבעית נורמלית ובכך פטר עצמו מדיון ערכי ומוסרי באירוע המבול ובהשלכותיו עליו.

אולם אפשר שהסמכה לכתובים שונים תעצב משמעות שונה גם במסורת הנסמכת, לפי שעצם הבחירה לדרוש כתוב מסויים מנחה למשמעות מסויימת וממילא גם המסורת המוסמכת לאותה דרש מקבלת את אותה משמעות.

נדגים דברינו מהמסורת : "כך דור המבול מדור הפלגה שנתים אחר המבול":

"ר' אבא בר כהנא פתח: "אם תכתוש את האויל במכתש בתוך הריפות בעלי"… כזה שכותש שעורים במלבן, סבור שמביאן למוטב, ועד הוא סליק ונחית "לא תסור מעליו אולתו" (משלי כ"ז,יב), כך דור המבול מדור הפלגה שנתים אחר המבול" – הוי אומר בני האדם היו אוילים באופיים וגם המבול לא שינה זאת. אמנם לכן היכולת לבא אליהם בטענות, מוגבלת, עם זאת נצרך היה עולם אחר.

"…"משיב רעה תחת טובה לא תמוש רעה מביתו"… ר' ברכיה פתר קרייה בדורות הללו דור המבול מדור הפלגה [שנתים אחר המבול" – דהיינו, דור הפלגה היה מודע היטב למשמעות המבול ובכל זאת החליט להשיב רעה תחת טובה ועל כך נענש.

"ר' יהודה בר' פתח: "לא ידעו ולא יבינו כי טח מראות עיניהם מהשכיל לבותם" – …אחראי לא ילפין מקדמאי אתמהא, דור המבול מדור אנוש דור הפלגה מדור המבול [שנתים אחר המבול…". כוונתו, שלא עשו בזדון ממש, אבל גם לא ממש התאמצו להפיק לקחים, שיכלו להפיקם, מאירועים קודמים ועל כך נענשו.

לדעת כולם המסורת הקדומה מלמדת על זיקה בין חטאי הדורות, אך טיב הזיקה ומשמעותה משתנים מדרשן לדרשן בהתאם לפסוק בו הוא מסתייע.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: