אברהם, סדום ודור הפלגה

מפשט הכתובים משמע שיחסי אברהם וסדום מתמצים בעיקר בדאגה לאחיינו קרוב משפתו ובדיון עקרוני תיאולוגי ומוסרי מול ריבונו של עולם. ייתכן שסדום אף לא הייתה מוזכרת אילו לא היה גר בה לוט. אך דומה שעיון נוסף בסדר השנים, כפי שמצאנוהו ב"סדר עולם רבה", המיחוס לתנא ר' יוסי בן חלפתא, מלמד על אופי קשר מהותי יותר.

מובא שם: "אבינו אברהם היה בפלגה בין מ"ח שנה… נמצא מן הפלגה ועד שיצא אברהם אבינו מחרן כ"ז שנים הן, הן שתים עשרה שנה עבדו את כדרלעמר ושלש עשרה שנה מרדו, ובארבע עשרה שנה בא כדרלעמר… נמצא מן הפלגה ועד שנולד אבינו יצחק נ"ב שנה, ישיבתה של סדם נ"א שנה, מהן שלוה והשקט היה לה ולבנותיה כ"ו שנה.".

חשבון השנים חובר לשיטת ר' יוסי בן חלפתא, המובאת בתימצות במדרש בראשית רבה, בביאור הכתוב: "שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה שָׁנָה עָבְדוּ אֶת כְּדָרְלָעֹמֶר וּשְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה שָׁנָה מָרָדוּ: וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בָּא כְדָרְלָעֹמֶר…". וכך מובא שם (ב"ר מא): "ר' יוסי אמר: שתים עשרה ושלש עשרה הרי כ"ה, ר' שמעון אמר: כולם י"ג היו…". דהיינו, לשיטת ר"י, 12 שנה עבדו ולאחריהם מרדו במשך 13 שנה. בשנה ה-14 למרד יצאו ארבעת המלכים למלחמה שנמשכה בין שנה לשנתיים, ובשנה השניה למלחמה, 15 למרד שהיא 27 מתחילת השיעבוד, כבשו את סדום.

על בסיס זה יש להבין את שיטת 'סדר עולם רבה' בחישוב השנים שבין הפלגה לבין הולדת יצחק. בכדי להקל נציג את החשבון בתרשים וממנו נלמד על התייחסות המדרש להתפתחותם של שני גורמים, אברהם אבינו וסדום,

שנה לבריאת העולם אברהם סדום הערות
1948 לידה
1996 בן 48 – חיפוש 'בעל הבירה' תחילת השיעבוד לכדרלעמר שנת החורבן ותחילת הפלגה
עד 2023 "הנפש אשר עשו בחרן" שיעבוד, מרידה, תבוסה וגלות משך 27 שנים
2023 אברהם הולך/מגיע לא"י בעיצומה של 'מיני מלחמת עולם' אברהם מחזיר את גלות סדום ועמורה למקומם "ואברם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן"
עד 2047 אברהם יושב ומתפתח בארץ. סדום מתפתחת בשקט ושלווה משך 24 שנים
2047 ברית מילה מהפכת סדום ועמורה המלאכים, אורחי אברהם, מקשרים את האירועים.
2048 הולדת יצחק "ואברהם בן מאת שנה בהולד לו…"

 

מהטבלה עולה ששני שלבים היו בחיי אברהם וסדום בטווח השנים הנדון בה. שלב ראשון נמשך 27 שנים ובו עסקו שני הצדדים בחיפושים. מחד, חיפש אברהם אבינו את "בעל הבירה הדולקת" ועמל על "הנפש אשר עשו בחרן". מנגד עמלה סדום קשה על שאיפתה להגדרה עצמית ועצמאות. מדוע חיפש אברהם? מהמדרש משמע שזו הייתה התעוררות פנימית מתוך מודעות דתית עמוקה. מדוע שאפה סדום? אולי כי כל אחד רוצה עצמאות.

אבל חשבון השנים מנחה לכיוון אחר.

משבר הפלגה יצר חורבן פיזי ונדידת עמים, קריסה אידאולוגית, שינוי חברתי וטראומה נפשית לכל השורדים אותו. סדום נטשה את חזון "שפה אחת ודברים אחדים" והחליטה שכל אחד ידאג לעצמו. ארבעת המלכים, שבאו מאזור שנער ורצולשמר את האידאולוגיה הישנה, שיעבדו את הנוטשים ומאוחר יותר התמודדו עם מרידתם. במקביל, התמודד אברהם אבינו עם השאלות הקיומיות, הדתיות והחברתיות שעורר החורבן העצום. השאלה "מי בעל הבירה?" מתבקשת, אך התשובה שבחר אברהם הפוכה מזו של סדום. ה'אחד' הוא לא למטה אלא למעלה ולכך יש לכוון את כולם. הוא בחר בגמילות חסדים ובפתיחות לכל העולם ולכל בליל השפות שהתמקם בארץ בניגוד לסדום שפרשה את אסון הפלגה כתוצאה של עודף אחדות ודאגה לזולת ומשום כך פנתה לצד השני וחרטה על דיגלה את האגואיזם והדאגה של איש לנפשו.

בשלב השני, לאחר שאברהם מוטט את שרידי דור הפלגה המיושן, התיישוב אברהם וסדום זה לצד זו בארץ ישראל, באותה שנה החלו להנחיל את משנתם העצמית ומאבק ערכי סמוי ניטש ביניהם על אופייה של החברה העתידית בארץ ישראל. המאבק היה קשה ולא בא לכלל הכרעה אלא בשנה ה- 99 לחיי אברהם. ברית המילה של אברהם הכריעה את הכף לטובת התערבות א-להית חריפה בעימות הערכי המתחולל. ברית המילה גרמה לשני מהלכים בו זמנית: לבשורת הולדת יצחק ולמהפכת סדום. המלאכים הבאים יחדיו אל אברהם מקשרים בין המהלכים – אחד מרפא את אברהם מהמילה, השני מבשר את הולדת יצחק והשלישי הופך את סדום.

חורבן הפלגה, כמו כל משבר וטראומה, יכול לגרום לשתי תוצאות – תהליך של הידרדרות, רשע והרס ומאידך תהליך של התעצמות ושל עשיה חיובית וערכית, בונה. מחורבן הפלגה יצאו לדרכן שתי השקפות עולם בעלות אורח חיים יישומי, זו של אברהם אבינו וזו של סדום. סדר השנים המקביל והמיקום הגיאוגרפי המשותף מצביע על היריבות הקשה שבין שתי הגישות. חשבון השנים גם מנחה אותנו אל הגורם המכריע, ברית המילה, שהוביל מחד למהפכת סדום ומאידך לחיי יצחק והמשך זרע אברהם.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: