ואברהם 'נסה' את הא-להים

פרשת העקידה, אותה קראנו בשבת הקודמת, כללה בצו ה' לאברהם את ההיגד "…ולך לך אל ארץ…". מדמים היינו שבכך רומזת התורה לסגירת המהלך שנפתח בתחילת פרשת לך-לך, בצו ה' לאברם: "לך לך… אל הארץ…". דהיינו, יש מסגרת ברורה המתחמת את הפרשיות שבמוקדן ניצב אברהם אבינו ושתוכנן הוא העמידה בצו ה' מהנסיון הראשון ועד זה האחרון. לתיחום זה השלכות על זיהוי העומד במוקד אירועי פרשתנו: האם שרה היא לב סיפור קבורתה? האם יצחק, רבקה או אולי העבד הוא/היא דמות המפתח במסע לחרן וחזרה? כל אפשרות מעצבת ומדריכה בדרך שונה את פרשנות האירוע ומשמעותו, המתבאר בהקשר לדמות המרכזית בו.

אמנם, המדרש (ב"ר ס) כולל את פרשתנו ב'סיפורי אברהם' ומגדיר ומתחם במסגרת אחרת המפתיעה במשמעות הנובעת ממנה:

כתיב: "מִי בָכֶם יְרֵא ה' שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ יִבְטַח בְּשֵׁם ה' וְיִשָּׁעֵן בֵּא-לֹהָיו" (ישעיהו נ,י).

"מי בכם ירא י"י" זה אברהם…, "אשר הלך חשיכים" – ממספוטמיה ומחברותיה, "ואין נוגה לו" – ומי היה מאיר לו? הקב"ה מאיר לו בכל מקום שהיה הולך, "יבטח בשם י"י וישען בא-להיו" – "ומצאת את לבבו נאמן לפניך".

ד"א (=דבר אחר): "מי בכם ירא י"י – זה אליעזר, "שומע בקול עבדו" – שהיה עבדו שלאברהם, "אשר הלך חשכים" – בשעה שהלך להביא את רבקה, "ואין נוגה לו" – ומי היה מאיר לו? הקב"ה מאיר לו בזיקים ובברקים, "יבטח בשם י"י וישען באלהיו – "ויאמר י"י אלהי אדני אברהם הקרה נא לפני היום" וגו'.

ראשית, נאיר מתודית, שפעמים רבות מבאר המדרש פסוק מסויים בדרכים שונות. ההפרדה בין ביאור למשנהו היא בעזרת ההיגד "דבר אחר (=ד"א)". פעמים רבות אין קשר בין הפירושים השונים, כל אחד עומד בנפרד, עצמאי, שלם ושונה. ויש פעמים, כפי שנציע פה, שאמנם כל ביאור שלם ועומד בפני עצמו, אך הובאו זה לצד זה כדי לבטא בצירופם יחד רעיון שלישי, משמעותי יותר.

המדרש מתייחס לירא ה' המתנסה וצועד 'אבוד' בדרך לא ברורה, אך הקב"ה מדריכו אל היעד הנכון. בביאור הראשון מזוהה הכתוב עם אברהם ההולך ממסופוטמיה לארץ ישראל ובביאור השני זהו אליעזר ההולך את אותה דרך אבל הפוך. המדרש יוצר מסגרת הפותחת בהליכת אברהם ומסיימת בהליכת העבד על אותו ציר ומקשרת בקשר הפוך את שני הארועים. בתחילה הקב"ה מנסה את אברהם בהליכה אל הלא נודע, ובסיום אברהם 'מנסה' כביכול את הקב"ה באמצעות העבד.

עוד נתייחס למשמעות הנסיון האחרון, אך קודם נשאל האם אכן ההקבלה נכונה? הקב"ה בוודאי ידע מי היא "הארץ אשר אראך". וכי אברהם ידע מי תהיה כלתו בכדי שיהא דומה למנסה הבוחן את הצלחת עבדו?

באופן מפתיע, תשובת המדרש חיובית:

"ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר" – מהיכן יצא? מהר המוריה"

המדרש מחזיר אותנו לדבריו בסוף העקידה: "וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה… וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה – שעד שהוא בהר המוריה נתבשר שנולדה זוגתו של בנו" (שם נז), דהיינו, כפשוטו, אברהם ידע שרבקה היא המיועדת ליצחק.

והמדרש אינו נח עד שמלמדנו שגם משפחת הכלה ידעה את אשר דבר ה' עוד קודם לכן:

"ורבנין אמ': מאיכן יצא? "ויען לבן ובתואל… ותהי אשה לבן אדניך כאשר דבר י"י".

נמצא שכל הצדדים ידעו מראש שרבקה מיועדת ליצחק! רק העבד לא ידע ונשלח לדרכו תוהה ומחפש. אם כך, מדוע לא נשלח באופן מוגדר להביא את רבקה מבית בתואל?

כיוון שע"פ המדרש, מטרת הפרשה אינה לגלות שרבקה היא הכלה אלא לספר כיצד העבד הגיע לכך. זו המשמעות שבקישור הליכת אברהם ממסופוטמיה להליכת העבד אליה. הנסיון של שניהם בא להראות שגם אם הולכים בדרך לא ידועה ו'מגששים באפילה', אם רק מחזיקים במפה הנכונה, ניתן להגיע ליעד הרצוי וקבוע מראש. נסיון דומה אבל בכיוונים הפוכים (תרתי משמע): בתחילה בחן הקב"ה את אברהם האם בידו המפה הנכונה להילוך בעולם תועה ומתעה. מפת "אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט". בסוף נסגר המעגל בבחינת אברהם את הקב"ה ו/או את עצמו, באמצעות העבד, האם הצליח ה' דרכו בהעברת ה"צדקה ומשפט" הלאה? באיזו 'מפת דרכים' ישתמש העבד בכדי להגיע אל היעד שנסתר רק ממנו. הוא הקישור והתיחום שאברהם אבינו עצמו רומז לו בעת הציווי: "ה' אֱ-לֹהֵי הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי וַאֲשֶׁר דִּבֶּר לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לִי לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת הוּא יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם".

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: