"ותכהינה עיניו מראות" – מדרש לפרשת תולדות

התנהלות יצחק אבינו, בעיקר ביחס לבניו, היא נעלם משמעותי בפרשתנו. האם ידע ומה ידע? כיצד העריך את שלפניו ומה העריך לגביו? האם הנתונים שעמדו לצידו סייעו בידו או שמא פגמו בהכרעתו?

א.

גדולתו וצדיקותו של יצחק אינה מוטלת בספק ע"י המדרש, אבל דווקא מנקודה זו מתחילה ההתייחסות המדרשית המורכבת.

בגיל ארבעים נושא עשו נשים מבנות כנען, ומעיד הכתוב: "וַתִּהְיֶיןָ מֹרַת רוּחַ לְיִצְחָק וּלְרִבְקָה" (כו,לה). על השאלה "למה ליצחק תחילה?" מביא המדרש שלש תשובות, מדורגות מהפשוטה למפתיעה/מורכבת . ראשונה, מתבקשת , היא:

" על ידי שרבקה היתה בת כומרים לא היתה מקפדת על טנופת עבודה זרה, וזה היה בן קדושים והיה מקפיד לפיכך ליצחק תחילה".

אמנם יש בתשובה זו ביקורת משמעותית כלפי רבקה, אבל העצמתו של יצחק כ"בן קדושים", ובכלל זה הערך הדתי-ערכי של 'בידוד הקודש', מחפה על כך ונותנת מענה לשאלה.

"ד"א: למה ליצחק תחילה? (שהיתה יודעת מקודם לכן) שהדבר תלוי בה, שנאמר: "ויאמר י"י לה שני גוים בבטנך" וגו' לפיכך ליצחק תחילה".

זו, בניגוד לקודמתה, מעמידה את יצחק ורבקה באותו קו, אלא ש'זכות' רבקה למורת רוח מוגבלת יותר שכן ידעה מכבר "שהדבר תלוי בה" וקיבלה הכרעה להמשיך בכך וכנראה גם לא לעדכן את יצחק. אין פה הערכה שונה אלא פערי מידע ולפיכך יצחק תחילה.

"ד"א: למה ליצחק תחילה? שדרכה שלאשה להיות יושבת בתוך ביתה ודרך האיש להיות יוצא בשוק ולמד בינה מבני אדם וזה על שכהו עיניו ויושב בבית לפיכך ליצחק תחילה".

אמנם אפשר שיצחק אינו 'אשם' שכהו עיניו, אבל בפועל נמנעה ממנו הבינה הנלמדת מבני האדם בשוק, שאולי היא 'יכולת ההכלה' בלשון ימינו, ו"לפיכך ליצחק תחילה". הסבר זה מסתיר הערכה לרבקה, רומז לביקורת על יצחק, ואולי גם על גישת 'בידוד הקודש' שבהסבר א.

ב.

בעוד שלעיל, ספק נרמזה ביקורת על יצחק, הרי שבתשובות לשאלה 'מדוע כהו עיני יצחק?' אין שום רמיזות והדברים מוטחים בפירוש. אלא שבמקרה זה, דרכו המתודית של המדרש היא לפתוח בביקורת חריפה ובהדרגה ולקראת הסוף להסביר ולהאיר מצידו של יצחק.

"ר' יצחק פתח: "מצדיקי רשע עקב שחד" וגו' (ישעיה ה כג) -… כל הנוטל שחד ומצדיק את הרשע בעקב, "וצדקת צדיקים יסורו ממנו" –  "צדקת צדיקים" זה משה (= שלא כהתה עינו ולא נס ליחו. ג.ג.), "יסורו ממנו" זה יצחק, על ידי שהצדיק את הרשע עיניו כהות".

הפיסקה הבאה מכפילה את הביקורת, כי להצדקת עשו יש השלכה גם על היחס ליעקב:

"מצדיק רשע ומרשיע צדיק תועבת י"י גם שניהם" (משלי יז טו), אמר ר' יהושע בן לוי… אלא אמרה (=רבקה): לא יעול ויטעי בההוא סבא על שם "תועבת י"י גם שניהם", ועל ידי שהצדיק את הרשע כהו עיניו"

בהמשך המדרש מבאר ר' חננא שרק הכהיית עיני יצחק איפשרה את הברכות ליעקב ור' יהודה ב"ר סימון מעצים שכהות עיני יצחק באה כייסורים בעוה"ז כדי שלא תמתח כנגדו מידת הדין מאוחר יותר !

אכן, הכתוב אומר "ותכהין עיניו מראות" ובמעבר המדרש לבאר את המילה "מראות" מגיע העידון, וגם הוא מדורג.

"ר"א בן עזריה אמר מראות ברעתו שלרשע, אמר הקדוש ברוך הוא יהי יצחק יוצא לשוק ויהון ברייתא אמרין: 'דין אבוי דההוא רשיעא', אלא הריני מכהא את עיניו והוא אינו יוצא"

ראב"ע רואה בכהות העיניים הגנה על יצחק, הגנה הראויה למי שבאמת רצה בטובתו של השני ואין ראוי שיראה ברעתו.

"ד"א: "מראות" – מכח א(ו)תה הראיה, בשעה שעקד אברהם אבינו את יצחק בכו מלאכי שרת… ונשלו דמעות מעיניהם לעיניו והיו רשומות בתוך עיניו, וכיון שהזקין כהו עיניו"

מלאכי השרת מייצגים פה את מי שאינם עומדים בסוד השכינה, בטוחים שיצחק יישחט ומבקשים בבכיים להצילו לפנים משורת הדין. במילים אחרות: להכילו. הרישום והחותם שמותירות דמעותיהם בעיני יצחק היא הגישה שהנחתה אותו להכיל את עשו בעיניים פקוחות רוב ימיו. כהות העיניים היא כשלון הגישה שלא עמדה בסוד ה' בעקידה וגם לא בייעוד הברכות.

למעלה מזה הוא ההסבר האחרון:

"ד"א: "מראות" – מכח אתה הראייה, שבשעה… שעקד אברהם את יצחק על גבי המזבח תלה עיניו והביט בשכינה, אמר הקב"ה: אם אני הורגו אני מכריע את אברהם אוהבי אלא גוזר אני שיסתמו עיניו"

בשעה שהיה יצחק ע"ג המזבח הביט בשכינה, דהיינו השיג בשכלו דרגה גבוהה של אחדות ושל הכלת הפכים, שהיא שלב שמעבר לראוי בעולם הזה ולפיכך נתחייב מיתה אילולא ש"אני מכריע את אברהם אוהבי". תמורת זאת, בשעה שרצה ליישם בפועל את השגתו בהענקת הברכות לעשו, בטרם הוכשרו לכך התנאים, העלים ממנו הקב"ה את השגתו הגבוהה וזהו "ותכהינה עיניו מראות".

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: