הרציונאליות שבחטא – מדרש פרשת בראשית

א. הנחש.

"וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה… יֹּאמֶר ה' אֱ-לֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה"

בשני מקומות מסכם המדרש את מצבו של הנחש לפני ואחרי:

"תני בשם ר' מאיר לפי שהיתה גדולתו שלנחש היתה מפלתו ערום מכל ארור מכל". (ב"ר יט)

ר' מאיר שם לב ליתרון הנחש "…מכל חית השדה" בשני קצות האירוע. בתחילתו, "ערום מכל חית השדה", ועונשו בסוף, "ארור אתה מכל… ומכל חית השדה". והסוף נעוץ בהתחלה. דווקא עודף גדולתו וחכמתו של הנחש הוא שהניע את הנחש למעשיו והוא שהביאו בסופו של דבר למפלתו. הרבה חברים יש לו בהיסטוריה, חלק מהם מזכיר המדרש:

"…הוי מה שביקש לא ניתן לו ומה שבידו נוטל ממנו. וכן מצינו בקין וקרח ובלעם ודאג וגיחזי ואחיתופל ואבשלום ואדניהו ועוזיהו והמן, מה שביקשו לא ניתן להם ומה שבידן ניטל מהם".

המשותף לרוב הדוגמאות שמביא המדרש הוא שהם שניים בדרגתם, סגנים לראש, שהיה להם הרבה משלהם, גם היה בהם הרבה מן הדומה ל'נבחר' מהם, ראו עצמם מוכשרים לכך וחצו את הגבול. כך גם דרגת הנחש לפני עונשו:

"…אמר לו הקב"ה: אני עשיתיך שתהא מלך על כל בהמה וחיה ואתה לא ביקשתה ארור אתה וגו', אני עשיתיך שתהלך קוממיות כאדם ואתה לא ביקשתה – "על גחונך תלך", אני עשיתיך שתאכל מאכלות כאדם ולא ביקשתה – "ועפר תאכל", אתה ביקשתה להרוג את אדם ולישא אשתו – ."ואיבה אשית בינך ובין האשה", הוי מה שביקש לא ניתן לו ומה שבידו נוטל ממנו, וכן מצינו בקין וקרח ובלעם.

נצרף לכך עוד מאמר, הנגזר מיכולותיו של הנחש:

",,,טובה גדולה חסר העולם שאילולי כן היה אדם משלח פרגמטיא בידו והיה הולך ובא".

התמונה העולה היא שאמור היה הנחש ללוות את האדם ולשמש אותו ולשם כך ניתנו לו יכולות הדומות לאדם. כשתיאר הנחש לאשה את הצפוי להם כשפרצו אל מחוץ למחציצתם, "והייתם כא-להים", הוא תיאר במפורש את שאיפותיו שלו. הנחש הניע את האשה והאדם לחטאם, אך מה שהניע אותו לחטאו היה רצונו להיות כמותם.

 

ב. האשה.

"[ותאמר האשה הנחש השיאני ואוכל] – גירני, חייבני, הטעני.           גירני – היך דאת אמר "לא ישיא אויב בו" (תהלים פט כג),          חייבני – היך דאת אמר "כי תשה ברעך" (דברים כד י),  הטעני – היך דאת אמר אל ישיא אתכם חזקיהו (דהי"ב לב טו).

הדרשן הצליח להטמיע במילה אחת, "השיאני", 3 משמעויות שונות המתארות 3 דרכים ומדורגות בפניית הנחש לאשה: מניפולציה רגשית, התנהגותית/ משפטית ומניפולציה לוגית. וכך זה בתיאור מדרשי סיפורי:

"כך אמר הקב"ה: "כי ביום אכלך ממנו מות תמות" והיא לא אמרה כן אלא "אמר אלהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו", כיון שראה אותה שבדת (= בדתה – אמרה דבר שאינו נכון) נטלה ודחפה עליו, אמר לה: הא מיתת, כמה דלא דמיכת במקרביה כן לא במיכליה אלא "כי יודע אלהים כי ביום אכלכם ממנו".

האשה לא שמעה את האיסור ממקור ראשון ולכן כנראה לא היה ברור לה עד הסוף. כיוון שכך נתנה לו פרשנות וטעם משלה ובהתאם הרחיבה אותו מעבר לגדריו. הנחש, כאיש ויכוח מקצועי, זיהה את נקודת הכשל והתמקד בה. מאותו רגע היתה האשה בעמדת מגננה והתנצלות והתאימה עצמה לאופי השיח שהכתיב הנחש. מנקודת המבט של הנחש הדברים נראים מאד מסתברים –

"ותרא האשה כי טוב" וגו' – [ראת דבריו שלנחש]".

ראיית האשה, ע"פ הדרשן, היא בשני מישורים. מחד היא פועלת עצמאית ומיוזמתה ולפי הראיה שלה העץ טוב, תאוה ונחמד, אבל במקביל ובאמת זו היא ראיית הנחש, ממנה לא הצליחה להשתחרר.

 

ג. האדם.

"[ויאמר האדם… היא נתנה לי מן העץ ואוכל]… אמר ר' אבא 'ואכלתי' אין כת' כאן, אלא 'ואוכל' – אכלית ואוכל,   אמר ר' שמעון בן לקיש אדם הראשון לא נטרד מגן עדן עד שחרף וגידף"

התחושה הרגילה היא שהאדם ראה את האירוע כתאונה, מעידה חד פעמית, והשליך אחריות על האשה, אך ר' אבא רואה במלה "ואוכל" לא רק תיאור העבר אלא גם הבעת עמדה כלפי העתיד. דהיינו האדם, לאחר שאיבד חלק משמעותי ממעמדו בשעת החטא והעריך שאין לאבידתו תקנה, הכריע בדעתו לדבוק בטעותו עד הסוף. וכך הוא מעומת מול איוב:

"הה"ד "אדברה ולא איראנו כי לא כן אנכי עמדי" (איוב ט לה) – אמר איוב איני כמותו שאמר "האשה אשר נתת עמדי" וגו', הוא שמע לדברי אשתו, אני לא שמעתי מאשתי".

המלה "עמדי" משמשת גם לצורך ההקבלה הטכנית בין האירועים וגם כתוכן ההקבלה. אשת איוב, וכנראה גם אשת אדם, נזפה בו: "עֹדְךָ מַחֲזִיק בְּתֻמָּתֶךָ? בָּרֵךְ אֱלֹהִים וָמֻת" (איוב ב, ט). והאדם, שלא כאיוב, החליט כנראה להיות מפוכח, מפוקח וריאלי. וכל השאר, "קיצור תולדות האנושות"…

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: