עמק המלך – מדרש פרשת לך לך

סיפור מלחמת המלכים, שבי לוט והחזרתו, אברהם, מלכי צדק ומלך סדום (פרק יד) הוא, מחד, ארוך ומפורט, אך מאידך לא ברורה נחיצותו ומשמעותו כחלק מהתורה. אם הרצון היה לספר על היחלצות אברהם למען אחיינו או על השיח שלו עם מלך סדום, ניתן היה לקצר הרבה יותר ולחסוך משמעותית מכמות הפסוקים. מה משמעותה ותרומתה של הפרשה כסיפור שלם לתכני התורה ולעולמו של יהודי?

לאור הנ"ל מובנים מדרשי חז"ל המטמיעים בפרשה פנים יותר מוגדרים וממוקדים:

"וברוב גאונך תהרוס קמיך" – הרבת להתגאות כנגד מי שקם כנגדך. ומי קמו כנגדך? מי שקמו כנגד בניך. ומה טיבן? "את כדרלעומר…" וגו'. .(מכילתא דר"י מסכתא דשירה ו)

"חרב פתחו רשעים ודרכו קשתם" (תהילים לז, טו) – זה אמרפל וחביריו, "להפיל עני ואביון" (זה לוט, "לטבוח ישרי דרך" זה אברהם, "חרבם תבוא בלבם" – "ויחלק עליהם לילה הוא ועבדיו ויכם" וגו'   (ב"ר שם)

"אמר ר' אבין כשם שפתח בארבע מלכיות כך חותם בארבע מלכיות – "את כדר לעמר…", כך חותם בארבע מלכיות מלכות בבל ומלכות מדי ומלכות יוון ומלכות אדום… למה כל אלה חברו? כדי שיבואו ויפלו ביד אברהם"              (ב"ר מא)

מדובר במרד כנגד הקב"ה, המתבטא במלחמה "כנגד בניך" וברצון לפגוע באברהם ולוט נקודתית והוא מוצב כאירוע מכונן על הרצף ההיסטורי כביטוי מטרים לארבע מלכויות העתידות לשעבד את ישראל ולהצר להם. אם כן, משדרים חז"ל, מתאים הסיפור לרצף, להקשר ולתכנים בהם דנה התורה ולפיכך הוא מובא על כל ארכו.

בזאת ענינו על השאלה דלעיל, אבל אז עולה שאלה אחרת: איך המדרש מבין את הסיפור? היכן מתבטא מרד בה'? כיצד אברהם הוא יעד מוגדר באירוע זה? איך חוברים הפרטים השונים לכלל סיפור לאור העקרונות הנ"ל?

לצורך התשובה יש להציב מספר מדרשים שונים ולשלב ביניהם לכלל סיפור אחד:

א. "ר' יוחנן ור' חנינא תרויהון אמרי: בן מ"ח שנה הכיר אברהם את בוראו… מותקן להדריך פני כל העולם בתשובה".        (ב"ר ל)

ב. "ויהי בימי אמרפל" – שלשה שמות נקראו לו כוש נמרד ואמרפל. 'כוש' שהיה כושי וודיי, 'נמרד' שהמריד את העולם, 'אמרפל'… דאמר והפיל אברהם לכבשן" (ב"ר מא),

ג. "ר' יוסי אמר: שתים עשרה ושלש עשרה הרי כ"ה, ר' שמעון אמר: כולם י"ג היו, ומה אני מקיים ובארבע עשרה, למרדן". (= לשיטת ר"י הם עבדו 12 שנה ואז מרדו במשך 13 שנה נוספות והרי 25 שנה, ובשנה ה-26, שהיא 14 למרד, הייתה מהלחמה).

וזה הסיפור המשוקלל:

נמרד בן כוש, מבני חם שנחלתם מעבר לנהר בדרום-מערב, חרג מגבולו, כבש מנחלת שם וקבע מושבו במרכזה: "הוּא הָיָה גִבֹּר צַיִד לִפְנֵי ה'…וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ… בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר". שם, בבקעת שנער, הוא עיצב את האידאולוגיה והדת של דור הפלגה. פילוג הארץ היה משבר אנושי, חברתי, תרבותי ואידיאולוגי, מתוכו צמחו שתי תרבויות ואידיאולוגיות אלטרנטיביות לנמרד: אברהם וסדם וחברותיה. אברהם אבינו הכיר את בוראו, בגיל מ"ח, בעקבות משבר הפלגה והחל להפיץ את תורתו. נמרד הגיב בהשלכתו לכבשן האש. גם סדם הפיצה את תרבותה ועל כן שועבדה ע"י כדרלעמר, חברו של נמרד, וגם מרדה בו. כשארבעת המלכים באו למלחמה באזור, הם תכננו מבצע של 'שניים במחיר אחד' – גם סדם וגם אברהם ולחזור להיות התרבות האנושית היחידה, "שפה אחת ודברים אחדים", שגם פילוג הארץ ובלילת השפות לא הצליחו להכחידה. זה היה המרד בה' והמיקוד באברהם. כשאברהם אבינו יוצא להלחם בארבעת המלכים הוא לא רק משיב את לוט אלא בעצם מכריע את האימפריה הצפון מערבית, מקדש את ה' בהשלמת מהלך פילוג הארץ, משיב את נחלת שם לבעליה, מפיץ את החלופה התרבותי שלו וגם מאפשר את שגשוג תרבות סדום ופריחתה.

כך יובנו מדרשי חז"ל המתייחסים לאירועים, ולפיהם היה ויכוח בין אברהם לחניכיו:

"וירק את חניכיו" וגו' – ר' יהודה א': הן הוריקו פנים כנגד אברהם, אמרו 'חמשה מלכים לא יכלו להם ואנו יכולין לעמוד בהן?', ר' נחמיה אמר: הוריק פנים כנגדן אמר: 'אצא ואפול על קידוש שמו שלהקב"ה",

נכונותו לקידוש ה' הביאה לנס המלחמה:

"ויחלק עליהם לילה"… ורבנין אמ': יוצרו חלקו. אמר הקב"ה: אברהם פעל עימי בחצות אף אני פועל עם בניו בחצות הלילה, ואימתי במצרים שנ' "ויהי בחצי הלילה"

יש פה שתי נקודות: א. הקב"ה, בהצלת בני אברהם, משיב על 'הצלת' וקידוש שם ה'. ב.חציו הראשון של הלילה הוקדש להצבת דגל "וידעו כי אני ה'" באימפריה הצפון-מזרחית של העולם ע"י אברהם, ובחצי השני של הלילה הושלם המהלך ע"י הקב"ה בהצבתו באימפריה הדרום-מערבית, וכך היה "ה' אחד ושמו אחד".

אברהם משיב את נחלת שם לבעליה ועל כן מזהים חז"ל את מלכיצדק, היוצא לכבוד אברהם, כשם בן נח. גם מלך סדם יוצא להודות, אך אברהם לא מוכן לבנות את התרבות שלו מכספה של התרבות המתחרה ולקבל ממנה חסות. הכרעת שארית דור הפלגה מסבירה את החלטת האומות המאוחדות:

"אל עמק שוה הוא עמק המלך" – ר' ברכיה ור' חלבו בשם ר' שמואל בן נחמן ששם השוו כל האומות ואמרו לאברהם תהי מלך עלינו, אמר להם אל יחסר העולם מלכו ואלוהו"..

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: