"זקן ביתו המשל בכל אשר לו" – מדרש פרשת חיי שרה

במרכז הפרשה עומד סיפור ארוך ומפורט על מציאת הכלה ליצחק. במרכז הסיפור הוצב אליעזר, עבד אברהם. נוכחותו מודגשת אפילו יותר מזו של רבקה. במה זכה העבד למרכזיות שכזו ולמה התורה מקדישה לו את אורך המקום וגודל המעמד הזה? אמנם "יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתן של בנים", אך עדיין, מה כל כך מיוחד בזה ולמה האריכות?

העבד נשלח להביא אשה מחרן ודן עם אדונו בסיכויים לכך. המדרש מתייחס לכך בחריפות:

"הדה הוא דכתיב: "כְּנַעַן בְּיָדוֹ מֹאזְנֵי מִרְמָה לַעֲשֹׁק אָהֵב" (הושע יב, ח) – "כנען" זה אליעזר, "בידו מאזני מרמה" שהיה יושב ושוקל את בתו ראויה או אינה ראויה, "לעשוק אהב" לעשוק אהוב העולם זה יצחק, אמר לו: עד אלי ואתן לו את בתי, אמר לו: ארור אתה ובני ברוך ואין ארור מידבק בברוך".      (ב"ר נט)

אפשר שחז"ל משרטטים את דמות עבד אברהם הכנעני, המייעד את בתו לבן אברהם, בהשראה שפחת שרה המצרית, הנישאת לאברהם ומייעדת את בנה לממשיך דרכו ולכן "ותקל גברתה בעיניה". אפשרות זו היא סלע מחלוקת בין שרה, שתכננה רק "אולי אבנה גם אנכי ממנה", לבין ואברהם, המציע "לו ישמעאל יחיה לפניך". על רקע זה דורשת שרה, מאוחר יותר, "כי לא ירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק". במילים אחרות, שרה קובעת לגבי בן המצרית ש"אין ארור מידבק בברוך". אבל "וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם עַל אוֹדֹת בְּנוֹ".

מחלוקת הורים זו באה לידי ביטוי גם כמחלוקת גישות במדרש. המדרש דלעיל, המתבטא ב"אין ארור מידבק בברוך" משקף את גישת שרה. אך מצאנו במדרש גם נימה אחרת:

"[ויאמר בא ברוך י"י] (כד,לא) – שהיה סבור בו שהוא אברהם שהיה קלסטר פניו דומה לו. אמר ר' יוסי בר' דוסה: "כנען" הוא אליעזר ועל ידי ששירת את הצדיק באמנה יצא מכלל ארור לכלל ברוך שנ': "ויאמר בוא ברוך י"י". ר' יעקב בר' יוחי בשם ר' יוחנן: דבית גברין עבדיה אפטרה, מה אם אליעזר על ידי ששרת את הצדיק באמנה יצא מכלל ארור לכלל ברוך ישראל שעושין חסד עם גדוליהם בידיהם וברגליהם על אחת כמה וכמה". (ב"ר ס)

נימה זו נמצאת במדרש גם במקומות אחרים. לדוגמא:

"[ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו]" – שהיה זיו איקונין שלו דומה לו, "המושל בכל אשר לו" – שהיה שליט ביצרו כמותו.

"כת': "מִי בָכֶם יְרֵא ה' שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ יִבְטַח בְּשֵׁם ה' וְיִשָּׁעֵן בֵּא-לֹהָיו" (ישעיהו נ, י)… ד"א: "מי בכם ירא ה'" זה אליעזר, "שומע בקול עבדו" שהיה עבדו שלאברהם, "אשר הלך חשכים" בשעה שהלך להביא את רבקה, "ואין נוגה לו" ומי היה מאיר לו? הקב"ה מאיר לו בזיקים ובברקים, "יבטח בשם י"י וישען בא-להיו" – "ויאמר י"י א-להי אדני אברהם" וגו'."

ע"פ גישה זו, שמכלל ארור יצא אליעזר לברוך, הרי שעקרונית יכלה בתו להינשא ליצחק ושאיפתו הייתה לגיטימית. אם נצעד בעקבות הבנה זו, הנה מקבלת פרשתנו אור אחר לחלוטין.

אליעזר, מלווה את אברהם מזה עשרות שנים, יוצא מארור לברוך ובאופן עקרוני שידוך בתו ליצחק הוא דבר אפשרי ואולי אף המסתבר ביותר מבין האפשרויות הקיימות הן בארץ כנען הן במולדת שמעבר לנהר. אבל אברהם, ע"פ הכתוב, מקבל הכרעה שלא לעשות זאת, ללא כל הסבר משכנע. לא רק זאת אלא שהוא מעמיד את עבדו בנסיון גדול – אחראי למציאת כלה אחרת ליצחק !. במרכז הפרשה, יותר מרבקה עצמה, עומד העבד כי באופן אחר אבל באותה מהות, מנסה אברהם את עבדו ב'עקידת בתו'. ללא כל הסבר מובן, דוחה אברהם את בת אליעזר ובמקביל בוחן את נאמנותו המוחלטת של עבדו. אליעזר נשלח למסע ארוך, אל מעבר לנהר, להביא אשה אחרת ליצחק.

כעת צריך לחזור ולקרוא את התנהלות העבד בפרשה מבעד להבנה זו ותוך ליווי ההקרבה שהוא עושה – כשהוא נשבע לאדונו, כשהוא מתפלל "ועשה חסד עם אדני אברהם", באמונתו "וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר… אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי", וכן הלאה.

העבד, כאדונו בשעתו, עומד בנסיון. כל ההתמקדות בפרשה בפעילותו ובדבריו משקפת את עמידתו בנסיון ואת נאמנותו המוחלטת. נכון, אין פה סוף כמו 'אל תשלח ידך אל הנער', וזה רק מעצים את האירוע, אבל יש פה השתקפות טוטאלית של דמות אברהם בעבדו. וכנראה ראוי הוא אליעזר שפרשה שלימה תתמקד בדמותו ובאריכות דברים וכעת גם יובן יותר מדוע 'יפה שיחת עבדי אבות', המבטאת את עצמת נאמנותם, יותר מתורתם של בנים, שלמרות מעמדם ותורתם, לא תמיד מצליחים לעמוד באתגר אמונתם ונאמנותם.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: