"לשכני בתוכם" – גור אריה – פרשת תצוה

'מיפרט' המשכן נפתח בתחילת פרשת תרומה בהצבת היעד:

"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (כה, ח).

לקראת סיום הפירוט מורחבת ההגדרה:

"וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵא-לֹהִים: וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם אֲנִי ה' אֱ-לֹהֵיהֶם"        (כט, מה-מו)

רש"י מבאר:

"לשכני בתוכם" – על מנת לשכון אני בתוכם".

משמע שהאות 'ל' משמשת במשמעות של תנאי, "על מנת". על כך מקשה הרמב"ן:

"ושמוש הלמ"ד בתנאי כזה איננו נמצא"

אמנם נראה שבחינם הקשה הרמב"ן על רש"י, שכן אפשר שכוונת רש"י הייתה כמובא במדרש:

"בזכות מה יצאו ישראל ממצרים? א"ר יהושע בן לוי: מפני שצפה הקב"ה שהם עתידין לעשות לו משכן שנאמר: "וידעו כי אני ה' א-להיהם…"               (במד"ר ג, ו)

ומעין זה ביאר גם האבן עזרא, אותו משבח הרמב"ן:

"אבל רבי אברהם אמר: "כי לא הוצאתי אותם מארץ מצרים רק בעבור כי אשכון בתוכם, וזהו תעבדון את האלהים על ההר הזה (ג יב)." ויפה פירש." (רמב"ו)

ואם תשאל/י: מדוע, בכל אופן, השתמש רש"י במילות התנאי 'על מנת'?, זאת כיוון שהתבסס על לשון המדרש וציטט ממנו:

"א"ר יהושע [בן לוי]: תנאים עשה הקב"ה עם ישראל עד שהם במצרים שאינו מוציאם משם אלא על מנת שיעשו לו משכן וישרה שכינתו ביניהם כמ"ש "וידעו כי אני ה' א-להיהם… לשכני בתוכם" – על מנת לשכני בתוכם, וכיון שהוקם המשכן וירדה השכינה ושרתה בתוכם…"        (במד"ר יב, ו)

מעניין שמהמהר"ל, בהסברו לדברי רש"י ב'גור אריה', משמע שדרך אחרת עמו ואינו מסכים שיציאת מצרים הייתה על תנאי שיוקם המשכן או רק לצורך זה. על כן הוא 'מתפתל' בהסבר דברי רש"י ובהתאמתם ללשון הכתוב בכדי להטמיע ולהתאים את גישתו בדברי רש"י:

"ולפי דעתי לא כיון רש"י לומר שתהיה הלמ"ד משמש כמו 'על מנת', רק שלא תאמר 'כי עיקר ההוצאה היתה לשכון בתוכם', וזה אינו, ולפיכך פירש כי בודאי ההוצאה היתה לשכון, אבל לא היתה ההוצאה בשביל זה, רק ההוצאה היתה גם לשכון בתוכם, כלומר לא הוצאה בלבד, אלא אף לשכון בתוכם, וזהו 'על מנת לשכון בתוכם', ופשוט הוא זה:"

ומה שפשוט למהר"ל מעט קשה בעינינו, כיוון שרצונו לומר ש'לשכני בתוכם' היה אחת התועלות שהיו ביציאת מצרים, אם כי לא לשם כך, ובוודאי לא רק לשם כך, הייתה היציאה ולכך התכוון רש"י באומרו "על מנת לשכון…" בהסבר הכתוב: "אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי בְתוֹכָם".

המהר"ל אומר:

"כי אין ההוצאה בשביל שישכון בתוכם, דההוצאה לעצמה היתה"

אך לא מבאר מהי כן מטרת ההוצאה. ויש להוסיף לתמיהתנו, שפשט הכתוב והסבר רש"י תואמים את דברי המהר"ל במקום אחר, בגבורות ה' פרק נ"ט. שם מבאר המהר"ל, ביחס ל'כמה מעלות טובות למקום עלינו', שישנם 15 מעלות מדורגות המעלות את ישראל משלב לשלב עד למעלה האחרונה שהיא "ובנה לנו את בית הבחירה", שהוא "לשכני בתוכם". ומדוע לא ביאר בדברי רש"י פה ש"על מנת" משמעו התכלית העליונה והמדרגה הגבוהה של ישראל. בעולם??

מאידך, הרמב"ן מאיר בדברים פן אחר:

"ואם כן יש בענין סוד גדול, כי כפי פשט הדבר השכינה בישראל צורך הדיוט ולא צורך גבוה, אבל הוא כענין שאמר הכתוב "ישראל אשר בך אתפאר", ואמר… "אוה למושב לו… "פה אשב כי אויתיה"…"

דהיינו, המשכן ביסודו לא הוקם לצורך ישראל עצמם אלא הוא צורך גבוה. יסוד מסויים וחלקי לדבריו מצוי במדרש המדגיש את קשר ה' וישראל:

"אמר הקב"ה לישראל: אתם צאני ואני רועה, שנאמר… עשו דיר לרועה שיבא וירעה אתכם, לכך נאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", אתם כרם, שנאמר… ואני שומר, שנאמר… עשו סוכה לשומר שישמור אתכם, אתם בנים ואני אביכם שנאמר… כבוד לבנים כשהן אצל אביהם וכבוד לאב כשהוא אצל בניו… עשו בית לאב שיבא וישרה אצל בניו, לכך נאמר "ועשו לי מקדש" (שמ"ר לד, ג).

ומדרש אחר מדגיש את קשר הקב"ה והתורה:

"משל למלך שהיה לו בת יחידה, בא אחד מן המלכים ונטלה. ביקש לילך לו לארצו וליטול לאשתו, אמר לו: בתי שנתתי לך יחידית היא, לפרוש ממנה איני יכול, לומר לך אל תטלה איני יכול לפי שהיא אשתך אלא זו טובה עשה לי שכל מקום שאתה הולך קיטון אחד עשה לי שאדור אצלכם שאיני יכול להניח את בתי. כך אמר הקב"ה לישראל נתתי לכם את התורה לפרוש הימנה איני יכול, לומר לכם אל תטלוה איני יכול אלא בכל מקום שאתם הולכים בית אחד עשו לי שאדור בתוכו"          (שמו"ר לג,א).

ועדיין הסוד גדול.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: