"למדנו שרוחו גבוהה" – גור אריה – פרשת בלק

קריאת הפרשה 'כפשוטה' מעלה תמיהה על השיפוט הנוקב של חז"ל את בלעם לשלילה, דבר שאינו עולה מהכתובים. בלעם חוזר ומדגיש כל הזמן, כמוטיב מרכזי, שרק את ישים ה' בפיו אותו ידבר ומן הכתוב לא משתמע שהוא דורש דווקא את כבודו וש'רוחו גבוהה'. גם אם הוא מנסה לקלל את ישראל, הרי זה מקצועו, לכך שכרו אותו ו'לשם כך משלמים לי'…

רש"י מביא ממדרשי חז"ל, ופרשניו מעגנים את דבריו בלשון הכתוב. המהר"ל, בדרכו, מבאר כיצד גישת חז"ל משתמעת מסגנון התורה. קוצר המצע אינו מאפשר לפרוש את התמונה על כל שלביה, אך נציע מתחילתה, ואידך זיל גמור.

 

א.

זקני מואב ומדין מביאים אל בלעם את דברי בלק, והוא עונה להם:

"וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם לִינוּ פֹה הַלַּיְלָה וַהֲשִׁבֹתִי אֶתְכֶם דָּבָר כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר ה' אֵלָי"                (כב,ח)

בפשטות תשובה הולמת, ראויה ומתבקשת. אך רש"י מבאר:

"כאשר ידבר ה' אלי – אם ימליכני ללכת עם בני אדם כמותכם אלך עמכם, שמא אין כבודו לתתי להלוך אלא עם שרים גדולים מכם"

המהר"ל מסביר שדברי בלעם מתבארים פה בהתאם לכיוון שמציע רש"י לאור דברי בלעם בהמשך:

"דאין לפרש שמא אין הקב"ה מניח אותו ללכת כלל, אם כן היה מגלה להם שהוא ברשות הקב"ה, וזה אינו, שבלעם לא היה רוצה לגלות שהוא ברשות הקב"ה, שהרי כשאמר לו הקב"ה בפעם ראשונה "לא תאור וגו'" (פס' יב), אמר בלעם אל שרי מואב "מאין ה' לתתי להלוך עמכם", כלומר עם אנשים שפלים כמותכם, עד שהוצרך לגלות באחרונה, שאמר "לא אוכל לעבור את פי ה'" (יח). אם כן ממילא מה שאמר להם עתה "כאשר ידבר ה' אלי", לא אמר אלא על כבודו, שמא אינו רוצה שאלך עם אנשים כמותכם".

 

ב.

"וַיֹּאמֶר בִּלְעָם אֶל הָאֱ-לֹהִים בָּלָק בֶּן צִפֹּר מֶלֶךְ מוֹאָב שָׁלַח אֵלָי"      (י)

"אף על פי שאיני חשוב בעיניך, חשוב אני בעיני המלכים"            (רש"י)

"דאם לא כן, "מלך מואב" למה לי, הרי האנשים לא אמרו רק "כה אמר בלק בן ציפור" בפעם שניה (טז), הם לא קראו אותו "מלך". ובודאי הטעם הוא, מפני שלא היה מלך רק לפי שעה, ובלעם קרא אותו "מלך".".

ואם תשאל: מילא חשוב בעיני המלכים, אך מנין לרש"י שחש לא חשוב מצד הקב"ה? מבאר המהר"ל

דאם לא כן מה בא לומר בלעם שהוא חשוב בעיני המלכים? אלא כך אמר; 'אף על גב שאיני חשוב בעיניך, חשוב אני בעיני המלכים':

 

ג.

"וגרשתיו – מן העולם. ובלק לא אמר אלא "ואגרשנו מן הארץ" – איני מבקש אלא להסיעם מעלי, ובלעם היה שונאם יותר מבלק"             (רש"י, יא)

"וגרשתיו מן העולם – דאם לא כן, 'וגרשתיו מן הארץ' מבעיא ליה, כמו שאמר בלק: "ואגרשנו מן הארץ". ואין לומר דלשון קצרה נקט, וכוונתו לגרשו מן הארץ, כיון שהדבור הוא כלפי הקב"ה, שיתן לו רשות ללכת לקלל, אם לא היה כוונתו לגרש אותם מן העולם, לא היה מדבר אל השם יתברך כך, דאחר שלשונו משמע 'גרושין מן העולם', שמא אין הקב"ה יתן לו רשות לגרש אותם מן העולם. אלא שהיה כוונתו לגרש אותם מן העולם. ואין לומר שהקב"ה יודע מחשבת אדם איך היה כוונתו, מכל מקום אין הקב"ה משיב אלא לפי הדבור היוצא מן האדם":

כלומר, שאם רצה רק לגרשם מן הארץ היה מבקש זאת במפורש, כי היה לו לחשוש שמא אם יבקש בדרך שניתן לפרשה כמי ש'הולך על כל הקופה', אולי הקב"ה לא יסכים ויפסיד הכל. ואם לא חשש לפרשנות זו, כנראה שאליה התכוון.

 

ד.

"וַיָּקָם בִּלְעָם בַּבֹּקֶר וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרֵי בָלָק לְכוּ אֶל אַרְצְכֶם כִּי מֵאֵן ה' לְתִתִּי לַהֲלֹךְ עִמָּכֶם"         (יג)

"אלא עם שרים גדולים מכם. למדנו שרוחו גבוהה ולא רצה לגלות שהוא ברשותו של מקום אלא בלשון גסות…"      (רש"י)

נראה שרש"י למד זאת מההדגשה "עמכם". ושואל ה'מזרחי':

"וקשה, שמא הוא כמשמעו, דאין לומר דאם כן "עמכם" למה לי, שהרי הקב"ה גם כן אמר "לא תלך עמהם" (יב), ולא היתה כוונתו של הקב"ה שילך עם שרים חשובים?

ועונה המהר"ל:

"ונראה שזה אינו קשיא, דהכי פירושו, כי בלעם מה שלא אמר לשרי מואב עיקר דבור הקב"ה שאמר לו "לא תאור את העם כי ברוך הוא" ואמר להם זה בלבד "לא תלך עמהם", היה כוונתו… שיהיו שרי מואב מבינים דבור הקב"ה שאמר לו "לא תלך עמהם" – כי עם אנשים חשובים ילך. ואם היה מגלה לבלק מה שאמר הקב"ה "לא תאור", לא היה בלק שולח עוד. וזה שאמר רש"י כי 'לא רצה לגלות שהוא ברשותו של הקב"ה'… ועוד, דלא הוי ליה לומר רק "לא תלך", מאי "עמהם". אבל בדבור הקב"ה לא קשיא כך "עמהם" דכתב, משום שהקב"ה שאל אותו "מי האנשים האלה", והשיב להקב"ה כי האנשים האלה שלח ללכת עמהם, ושייך שפיר "לא תלך עמהם". אבל בדבור בלעם אל שרי מואב, לא הוי ליה לומר "עמכם":"

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: