סרטים ותכנים – הקדמה

בתקופה מסויימת מימי שהותנו בישוב סנסנה, יצא לאור על ידי אחד החברים עלון תרבות שכלל מגוון רשימות במגוון תחומים. במסגרת זו פירסמתי לראשונה מאמרים שתכניהם מתבססים על סרטים ועל הניתן ללמוד מהם.

בשלב מסויים אספתי את המאמרים שפירסמתי, הוספתי עליהם נוספים שטרם ראו אור, ועיבדתי את האוסף לכלל חוברת מאמרים סביב מעגל השנה על בסיס סרטים ותכניהם. את החוברת פתחו שני מאמרים, שתיפקדו במקום מבוא, ולא היו קשורים דווקא למעגל השנה אלא כללים לסרטים ותכנים.

להלן תוכן העניינים של אותה חוברת:

————————————————————-

הקדמה

         תמונות מסרטים – עיון קולנועי.

במקום מבוא

         כנר על הגג

         צלילי המוזיקה

לראש השנה

         לשמע קול שופר

לשמחת תורה

         הנזירות בלוז

לחנוכה ופורים

רווח והצלה יעמוד ליהודים

לפסח – כנגד ארבעה בנים

הבן הרשע – מלחמת הכוכבים

הבן התם – "תם מה הוא…"

הבן שאינו יודע לשאול – פורסט גאמפ

לשבועות

אהבה גנובה

————————————————————–

בשלב זה אני חוזר ומעלה את המאמרים כרשומות נפרדות העומדות כל אחת בפני עצמן. עם זאת, ההקשר למעגל השנה יישמר בעזרת התגיות המוצמדות לרשומה ובהם יכלל גם החג אליו הם התייחסו. המאמרים יועלו לבלוג קרוב לחג אליו הם קושרו.

כשפרסמתי את המאמר הראשון ב"תרבותון", העלון הנזכר לעיל, הקדמתי לו הקדמה המתייחסת לנושא. כשעיבדתי את המאמרים לקובץ הוספתי עוד מספר מילות הקדמה. להלן שתי ההקדמות שנכתבו אז, המצטרפות להקדמה זו:

הקדמה

תמונות מסרטים – עיון קולנועי

הצפייה בסרטים היא מזה זמן מקצוע חשוב ובעלת מקום של כבוד בתרבות הפנאי של כלל הצבור המעורה בתרבות ובאומנות הכלליים. מקום של כבוד יש לעולם הקולנוע גם בסולם האתגרים וההתמודדויות של הציונות הדתית ביחסה אליו כמקצוע אומנותי, כבילוי של תרבות פנאי, כמעביר מסרים ותכנים וכמשקף בד"כ הווי וסגנון חיים שאינו תואם את מסגרת החיים הדתיים וערכיהם.

למעשה, עד היום, מזה עשרות שנים, לא הצליחה הציונות הדתית כחברה להתמודד בצורה כוללת עם אתגר זה. הכשלון הוא כה גדול עד שאחוז גבוה מאד מהכוללים עצמם במסגרתה אינם מודעים או רוצים להיות מודעים אפילו לעצם הבעייתיות שבסוגיה. נסיונות שונים במסגרות כאלו ואחרות נעשו ונעשים בנדון דידן אך לכלל תופעה חברתית או מאפיין של תרבות ציונית דתית לא הצליחו להגיע.

בהנעה!

גדי ג.

——————————————————————

הקדמה זו פתחה את סידרת המאמרים שפירסמתי במסגרת "תרבותון סנסנה". אמנם, כמחצית מהמאמרים לא נתפרסמו שם לבסוף, אך שמורה למסגרת זו זכות הדחיפה הראשונה.

מלכתחילה עמד כל מאמר לעצמו, רק לכשאספתי את כל המאמרים לכלל קובץ אחד, נתגבש אצלי הרעיון לסדרם על דרך מעגל השנה. חלק לא מבוטל בקובץ תופסים שלשת המאמרים המוקדשים לפסח. הקו המנחה שלהם הוא כמובן מאמר ההגדה "כנגד ארבעה בנים דברה תורה". לצערי, עד כה, לא הצלחתי למצוא סרט שיבטא נכון או ישקף כהלכה את דמותו של הבן החכם ומשום כך בקובץ שלנו הם עדיין רק שלשה אחים.

קהל היעד של המאמרים היה תושבי סנסנה, על אופיים, והמעיין הדק ודאי ישים לב לכך בסגנון ובתוכן. לא שיניתי מאפיין זה עם גיבוש המאמרים לקובץ ובהקשר זה יש לקרוא חלק מהכתוב.

המחבר

———————————————————————-

גם בשלב זה, בו אני מעלה את המאמרים לבלוג, לא הכנסתי שינויים משמעותיים. אפשר שבהמשך אכניס עדכונים ושיפורים במאמרים שונים באופן פרטני.

כמובן, בע"ה  ובמידת האפשר, אוסיף מאמרים נוספים בעת חפץ.

עיון מהנה ומעשיר

"ברוך מרחיב גד" – גדי גזבר

כתיבת תגובה